Reklama


Opolskie. Samorząd województwa chce kupić spalinowe pociągi

Opolskie. Samorząd województwa chce kupić spalinowe pociągi
KP/PAP
19.02.2025, o godz. 9:28
czas czytania: około 2 minut
0

Samorząd województwa opolskiego ogłosił przetarg na zakup pięciu spalinowych pociągów. Jak poinformowało we wtorek biuro prasowe opolskiego urzędu marszałkowskiego, województwo zamierza kupić pięć pojazdów, z opcją na dodatkowe dziesięć.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [04.03-31.03.25]

Według informacji przekazanych przez opolski urząd marszałkowski, władze województwa postanowiły uzupełnić tabor do przewozu pasażerów o nowe składy napędzane silnikami spalinowymi.

Województwo nie chce czekać na pociągi

W ostatnim dniu 2024 roku w Opolu podpisano umowę z firmą PESA na dostawę pociągów elektrycznych. Obecnie zarząd województwa ogłosił przetarg na dostawę pięciu pociągów spalinowych, z opcją poszerzenia o kolejne dziesięć składów, z których każdy będzie mógł przewieźć jednorazowo do dwustu pasażerów. Składy mają być wyposażone w klimatyzację, usprawnienia dla niepełnosprawnych i oferować dostęp do internetu.

Zgodnie z ogłoszeniem o przetargu pierwsze pięć pojazdów ma się pojawić na opolskich torach nie później niż 36 miesięcy od dnia podpisania umowy. Jak wyjaśnia biuro prasowe urzędu, decyzja o zakupie pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi to efekt opóźnienia we wdrażaniu programu pojazdów napędzanych wodorem, w sytuacji, gdy istnieje konieczność zapewnienia komunikacji na liniach, które nie są zelektryfikowane. Szacunkowa wartość całego ogłoszonego teraz zamówienia to około 472 mln zł netto, z czego podstawowe zamówienie (bez opcji) to 157,6 mln zł netto.

– Teraz, m.in. z powodu opóźnień w tzw. programie wodorowym, jesteśmy zmuszeni kupić pojazdy spalinowe. To nowoczesne pojazdy, które również będą ekologiczne, bo taki pociąg zabierze około 200 pasażerów, więc będzie lepszy niż 50 samochodów – mówi marszałek województwa opolskiego Szymon Ogłaza. 

Opolskie z najnowocześniejszym taborem?

Nowe spalinowe zespoły trakcyjne będą miały minimum 190 miejsc (w tym przynajmniej 106 siedzących), WI Fi, wydajną klimatyzację, pętlę indukcyjną wzmacniającą sygnał dla osób niedosłyszących, wydzielone miejsce dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową oraz urządzenie do wjazdu na wózkach inwalidzkich i miejsce na 4 rowery. Nowe pojazdy spalinowe będą miały homologację na Czechy, co pozwoli w przyszłości realizować połączenia z Republiką Czeską.

– Ta ostatnia decyzja jest mocno przemyślana, nie będziemy dłużej czekać ani na hybrydy, ani na pojazdy wodorowe, bo mieszkańcy nie chcą już dłużej czekać, a naszym zadaniem jest złożenie im dobrej oferty – podkreśla. – Za trzy lata będziemy mieć najnowocześniejszy tabor kolejowy w Polsce, bo będziemy mieć wszystkie nowe pojazdy  – skomentował członek zarządu województwa Robert Węgrzyn.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad1a forum komunikacji [26.02-14.04.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 webinar KONTROLE SAMORZĄDY 2025 [20.03-28.04.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d OPAKOWANIA webinar EIR [03.03-30.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025