Orlen zaprasza do pierwszej ogólnodostępnej stacji wodorowej

Orlen zaprasza do pierwszej ogólnodostępnej stacji wodorowej
Bartłomiej Leśniewski
28.06.2024, o godz. 10:14
czas czytania: około 3 minut
0

Orlen otworzył w czwartek w Poznaniu swoją pierwszą w kraju ogólnodostępną stację do tankowania wodoru. Do 2030 roku spółka chce zbudować ponad 100 tego typu obiektów. Poznańska stacja wodorowa obsługiwała do tej pory jedynie autobusy MPK Poznań.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Członek zarządu Orlenu ds. energetyki i transformacji energetycznej Artur Osuchowski podczas otwarcia stacji powiedział, że każdego dnia na poznańskiej stacji będzie tankowana łącznie oko. 1 tona wodoru.

Na poznańskiej stacji Orlenu są trzy dystrybutory wodoru. Dwa o ciśnieniu 350 bar służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor, o ciśnieniu 700 bar, jest przeznaczony dla samochodów osobowych. Według informacji podawanych przez spółkę czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut, a taki zapas paliwa ma wystarczyć do przejechania ok. 600 km.

Strategia do 2030 roku

– Zgodnie z naszą strategią, do roku 2030, wybudujemy ponad 100 stacji tankowania wodoru, z czego połowa zostanie zlokalizowana w Polsce. Wodór będzie dostarczany z naszych hubów wodorowych, czyli źródeł wytwarzania i dystrybucji tego paliwa. Do końca dekady wybudujemy 10 hubów wodorowych. Tego typu instalacje już dzisiaj funkcjonują w Trzebini, Włocławku oraz czeskim Litvinovie – powiedział.

Wskazał, że koleje huby będą zlokalizowane m.in. w Szczecinie, Ostrołęce, Płocku i Gdańsku. – Do końca 2030 r., jako grupa Orlen przeznaczymy łącznie ponad 7,4 mld zł na rozwój elektrolizerów, co umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie – zadeklarował.

Według zapowiedzi, Orlen zamierza otworzyć w tym roku stację wodorową w Katowicach, a kolejne tego typu instalacje powstaną m.in. w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim czy Wałbrzychu. – Obiekty te powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel Orlen w kwietniu otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro – podała spółka.

Współpraca z MPK Poznań

W 2022 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu podpisało z Orlenem umowę dotyczącą zasilania autobusów przewoźnika paliwem wodorowym. Wartość 15-letniej umowy sięgnęła ponad 101 mln zł. Zgodnie z kontraktem ceny dostarczanego paliwa wodorowego będą aktualizowane w trakcie realizacji umowy. Obecnie poznańskie MPK posiada 25 autobusów wodorowych. Pojazdy operują z zajezdni przy ul. Warszawskiej, znajdującej się nieopodal wodorowej stacji Orlenu.

– W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 milionów kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tys. ton CO2 – mówił Osuchowski.

Prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni podkreślił w czwartek, że zakup 25 autobusów wodorowych był dofinansowany na poziomie 90 proc. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przez co przewoźnik na pojedynczy pojazd o wartości ponad 3 mln zł wydał 300 tys. zł.

– Patrząc przez pryzmat 15-letniego cyklu życia produktu, czyli zakładanego okresu eksploatacji tych autobusów, to ich koszty eksploatacji są porównywalne do kosztów eksploatacji autobusów z napędem diesla – ocenił.

 

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024