Przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie stacji oraz trzeciej linii kolejki linowej Elka ruszył w maju ub. roku. Fundusze na inwestycję, która przywróci historyczny trójkątny kształt trasy Elki, oparty na trzech liniach połączonych stacjami, na których można wsiadać, bądź przesiadać się na kolejny odcinek, zabezpieczono w wieloletnim planie finansowym woj. śląskiego.
Trzy oferty
Ostatnia trasa Elki ma liczyć ok. 1750 m i być obsługiwana przez 20 kanap i 10 gondoli. W ciągu godziny powinno móc z niej skorzystać 750 osób. Termin składania ofert w postępowaniu na jej zaprojektowanie i budowę upłynął 7 grudnia ub. roku.
Przy budżecie zamówienia wynoszącym 62,7 mln zł brutto wpłynęły trzy oferty. Najtańszą, za 62,9 mln zł brutto, którą Park Śląski wybrał w piątek jako najkorzystniejszą, złożyło Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego. Kolejne oferty złożyły konsorcja Arco System i Intravi (blisko 69 mln zł brutto) oraz Malkow, Strong-Bud i Leitner (72,7 mln zł brutto).
Trasa Elki
8 grudnia ub. roku otwarto drugi odcinek Elki z trasą z Wesołego Miasteczka do Planetarium. Jego budowę Park Śląski zamówił w październiku 2022 r. Kosztem 85 mln zł wykonało go konsorcjum spółek: oświęcimskiej Arco System i bielskiej Intravi, a także branżowego potentata Doppelmayr.
Odcinek ten ma 1840 m długości. Trasa wiedzie nad Śląskim Ogrodem Zoologicznym, więc podróżni mogą zobaczyć mieszkające tam zwierzęta, przejeżdżając nad nimi, a także nad parkową Doliną Dinozaurów. W najniższym punkcie jest to 8 m, w najwyższym – prawie 20.
Drugą trasę obsługuje 30 czteroosobowych otwartych kanap i 15 gondoli. W godzinę może z niej skorzystać do 900 osób. Wraz z jej otwarciem stacja Elki przy Śląskim Wesołym Miasteczku stała się przesiadkową. Nowa linia oraz pierwsza, o długości 2185 metrów, którą można dotrzeć do Stadionu Śląskiego, dają obecnie trasę o łącznej długości ponad 4 km.
Atrakcja o randze krajowej
Władze Parku Śląskiego akcentują, że kolejka linowa Elka jest jego wizytówką, nigdzie indziej w kraju nie ma takiej atrakcji. Tylko w ub. roku jedna dotychczasowa linia przewiozła 200 tys. osób.
Kolejka Linowa Elka ma 55 lat. W swojej pierwotnej formie miała trzy odcinki, tworzące w Parku Śląskim trójkąt. Już wtedy była ewenementem na skalę europejską jako najdłuższa kolejka na terenie nizinnym. Przejazd na podwójnych krzesełkach całą trasą o długości 6 km zajmował około godziny.
Kolejka w tej formie działała do sezonu 2005. W kwietniu 2006 r. nie uruchomiono Elki ze względu na zły stan techniczny. Przerwa w jej działaniu trwała od 2006 r. do 2013 r.
Starą kolejkę zdemontowano i zbudowano od podstaw odcinek od Stadionu Śląskiego do Wesołego Miasteczka. Jego długość to 2185 metrów w linii prostej. Kursują nim 8-osobowe gondole oraz 4-osobowe kanapy. Wycieczka w obie strony trwa średnio 40 minut. Jednocześnie kolejką może podróżować 240 pasażerów. Najwyższy słup obecnej Elki wznosi się na wysokość 21,5 metra.
Park Śląski, znajdujący się na pograniczu Siemianowic Śląskich, Chorzowa i Katowic, jest największym miejskim parkiem w Polsce i jednym z największych w Europie. Jego powierzchnia wynosi ok. 600 ha. W granicach parku znajdują się m.in. wesołe miasteczko Legendia, Śląski Ogród Zoologiczny, Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny, Planetarium Śląskie – Śląski Park Nauki oraz Stadion Śląski.
Komentarze (0)