Wagony NGT6D to niespełna 29-metrowe, trzyczłonowe tramwaje z 1994 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe o konstrukcji w ok. 70 proc. niskopodłogowej. Pomimo wieku są w dobrym stanie, zaś MPK Poznań posiada wyspecjalizowane służby techniczne, co gwarantuje ich niezawodność i długotrwałe użytkowanie. MPK Poznań podpisało umowę w grudniu 2024 r. Zgodnie z nią maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj NGT6D wynosi 46 500 EUR (odbiory będą poprzedzone oględzinami, a ostateczna kwota będzie uzależniona od stanu tramwaju).
Najpierw kontrola…
MPK Poznań planuje zakup 24 tramwajów, jednak zawarta umowa daje spółce prawo rezygnacji z wagonów. Nie zostaną kupione te uszkodzone (np. w wyniku wypadków), których niemiecki przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności, a co do których nie zostanie osiągnięte porozumienie w sprawie ceny. Pierwszy z wagonów, po oględzinach (każdorazowo będą one poprzedzać odbiór pojazdów), został przetransportowany do Poznania.
Z jego szczegółową konstrukcją i obsługą najpierw zapoznają się służby techniczne. Przed wyruszeniem z pasażerami na torowiska tramwaje muszą zostać dostosowane do poznańskich warunków. Otrzymają system informacji pasażerskiej oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (SIP-PEKA-ITS). We wnętrzu wygospodarowane zostanie miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego, bądź roweru. Po zakończeniu prac, a proces przystosowania pierwszych wagonów szacowany jest na kilka miesięcy, tramwaje będą musiały przejść rozszerzone badanie techniczne, na podstawie którego będą mogły zostać dopuszczone do ruchu.
Wagony NGT6D będą dostarczane do Poznania sukcesywnie w ciągu 2025 roku.
…a później na torowiska!
Niebawem rozpoczną się także odbiory nowych, również niskopodłogowych i dwukierunkowych Modrusów Gamma LF 04. Producent, Modertrans Poznań, rozpoczął już proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników MPK. Pierwszy z 30 zamówionych wagonów może pojawić się na poznańskich torowiskach z pasażerami wiosną tego roku.
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyskał dofinansowanie w naborze “Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu).
Nowe tramwaje, które pojawią się w Poznaniu do czerwca przyszłego roku, wraz z tymi zakupionymi z Bonn pozwolą na wyeliminowanie najstarszego, wysokopodłogowego taboru z poznańskich torowisk.
MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów. Obecnie 33 z nich są dwukierunkowe i wykorzystuje się je m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Po dostawie 30 Gamm oraz tramwajów z Bonn dwukierunkowych pojazdów będzie ponad 80.
Komentarze (0)