Od redaktora

Przepisy dotyczące ochrony środowiska - tak polskie, jak i obowiązujące w Unii Europejskiej - cechuje znaczne rozproszenie i jednocześnie zmienność. W Unii Europejskiej jest to wynikiem przyjmowania w ciągu wielu minionych lat aktów prawnych regulujących poszczególne aspekty ochrony środowiska - w większości wypadków stanowiących uszczegółowienie ogólnych zasad ustanowionych w tzw. dyrektywach ramowych (znaczna ich część była również kilkakrotnie zmieniana). Jest to zjawisko dość typowe w prawie europejskim. Taki sposób tworzenia regulacji zapewnia możliwość stałego jej rozwoju i uwzględniania zmieniających się warunków tak ekonomicznych jak i społecznych. Ponadto ułatwia to realizację podstawowego celu regulacji europejskiej jakim jest ustanowienie wspólnych reguł postępowania dla wszystkich państw członkowskich. Zauważyć jednak trzeba, że nie zawsze oznacza to konieczności powielania takiego modelu w ustawodawstwie krajowym.
Obecny polski model regulacji w zakresie ochrony środowiska, stworzony w 2001 r., w dużej mierze został ukształtowany poprzez przyjęcie dwu zasadniczych założeń, tzn. zachowanie sprawdzonych rozwiązań prawnych przyjętych w latach poprzedzających reformę prawa ochrony środowiska z 2001 r. oraz dostosowanie nowych przepisów do prawodawstwa Unii Europejskiej.
Prezentowany poniżej przegląd aktualnych problemów polskiego prawa ochrony środowiska ma przede wszystkim na celu przedstawienie dokonanych w ostatnim czasie lu...