Od 2009 r. w Polsce realizowany jest Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Już pierwszy rok jego funkcjonowania potwierdził, że z pozytywnym skutkiem. Jednostki samorządu terytorialnego zdołały w tym czasie przebudować 2,5 tys. km dróg powiatowych i gminnych oraz wybudować 170 km nowych. Niestety, trwałość efektów Programu stoi pod znakiem zapytania.

Najwyższa Izba Kontroli postanowiła zbadać, jak przebiega realizacja NPPDL. Oceniano nie tylko trwałość wykonanych robót i nadzór nad prowadzonymi pracami, ale również zwiększenie płynności ruchu i poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego na oddanych do użytku odcinkach. Brano pod uwagę także tworzenie powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z drogami wojewódzkimi i krajowymi. Kontrole przeprowadzono w pięciu urzędach wojewódzkich oraz u 15 powiatowych i 20 gminnych zarządców dróg.
Dotychczasowa realizacja Programu w dwóch aspektach nie budzi zastrzeżeń Izby. Chodzi mianowicie o fakt, że bardzo prężnie wykonywane są przedsięwzięcia dotyczące budowy i remontów dróg. W 2009 r. udało się bowiem zrealizować 44,5% założeń trzyletniego Programu (2,67 tys. km), natomiast w ubiegłym roku zadania w obszarze przebudowy i budowy dróg lokalnych przebiegały na co najmniej 2,1 tys. km. Wszystko wskazuje więc na to, że do końca tego roku zostanie zrealizowana całość inwestycji przewidzianyc...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?