Dyskusja nad poprawą systemu planowania przestrzennego i zintegrowanym planowaniem rozwoju nie przynosi na obecnym etapie bardzo dużych zmian prawnych. Niemniej zawarte w ustawie o samorządzie gminnym przepisy dotyczące strategii rozwoju stanowią krok we właściwym kierunku.

Warto zwrócić uwagę na art. 10e wspomnianej ustawy, określający zakres strategii rozwoju gminy. Warto odpowiedzieć na pytanie, jak w wymiarze prawnym poszczególne jej elementy znajdują przełożenie na lokalną politykę przestrzenną. W ust. 3 pkt. 1-3 tego artykułu wskazano, że strategia powinna określać cele priorytetowe w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym, a także kierunki i oczekiwane rezultaty działań. Intencją ustawodawcy jest całościowe ujęcie tych problemów jako wzajemnie ze sobą powiązanych. Wymaga to przeprowadzenia wcześniejszych szczegółowych analiz w skali lokalnej, ale, oczywiście, regulacje prawne nie określają szczegółowo zakresu tych analiz. Ujęcie oczekiwanych rezultatów stanowi krok w kierunku bardziej rozbudowanych narzędzi ewaluacji polityk przestrzennych.

Struktura funkcjonalno-przestrzenna

Kolejna istotna część strategii to określony model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy (art. 10e ust. 3 pkt 4). To on, wraz z „ustaleniami i rekomendacjami w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie”, powinien stanowić naji...