Zgodnie z nowelą ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, od 13 listopada 2020 r. gminy opracowują nowe strategie rozwoju zgodnie z ujednoliconymi zasadami. W ostatnich miesiącach w toku publicznej dyskusji i na podstawie przedstawionego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poradnika ustalona została doktryna co do zakresu przedstawianego w gminach modelu funkcjonalno-przestrzennego. Warto zastanowić się, z jakich przesłanek należałoby wyprowadzać budowany model i na jakich zasadach go oprzeć.

Coraz bardziej kluczowe wydaje się odpowiedzenie również na pytanie, czy prezentowane modele mają powielać rozwiązania zapisane w istniejących dokumentach planistycznych, czy też kreować nowy paradygmat rozwoju, oparty na obowiązujących w tym zakresie międzynarodowych praktykach.

Analizując podstawowe polityki dotyczące obszarów zurbanizowanych zarówno światowe, jak i europejskie – takie jak Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju (w szczególności Cel 11), Nowa Agenda Miejska, Porozumienie Paryskie, Nowa Karta Lipska czy Europejski Zielony Ład – należy uznać, że polityka przestrzenna definiowana w Strategii rozwoju, a zoperacjonalizowana w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinna uwzględniać wskazane w tych opracowaniach nowe podejście w&...