Autonomia ?odpadowych: spółek komunalnych
Blisko 20 lat funkcjonowania materiału normatywnego określającego zasady i granice prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego i podległe im podmioty działalności gospodarczej skłania nie tylko do refleksji nad jakością i efektywnością obowiązujących przepisów, ale wręcz do postawienia pytania, czy stanowią one instrument ułatwiający (bądź też utrudniający) ?odpadowym? spółkom komunalnym konkurowanie z podmiotami komercyjnymi.
W codziennych zmaganiach, jakie na gruncie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach czy ustawy o odpadach toczą tytułowe spółki, zapomnieć można, że pod koniec tego roku swoisty jubileusz obchodzić będą przepisy ustawy o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k.) z 1996 r., określającej generalne zasady prowadzenia gospodarki komunalnej.
Podstawy prawne gospodarki komunalnej
W tym kontekście warto pokrótce przypomnieć wspomniane zasady, albowiem to od ich treści w dużej mierze uzależniona jest odpowiedź na wyżej sformułowane pytanie. I tak, po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że w celu wykonywania zadań własnych każda gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Po drugie, wspomnianymi ?jednostkami? są również tytułowe spółki. Po trzecie, pamiętać trzeba, że gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (są to z...