Komu ta baza ma służyć? W jakim celu powstaje? Skąd będą pochodzić dane źródłowe w niej zawarte? Czy pochodzenie tych danych oraz ich zakres zapewnią osiągnięcie zamierzonego celu?

Baza danych o odpadach (BDO), zgodnie z projektowaną nowelizacją ustawy o odpadach, nie tylko będzie pełniła funkcję rejestru, ale także będzie zawierała nowy moduł ewidencji odpadów. Na potrzeby tego projektu mają być wprowadzone nowe, dodatkowe dokumenty, tzw. karty przekazania odpadów komunalnych. Jak podaje Portal Samorządowy, powołując się na przedstawicieli resortu, ?usprawni to pozyskiwanie szczegółowych danych, nie tylko na temat ilości odbieranych odpadów komunalnych i miejsc ich przetwarzania, ale również dostarczy informacji dotyczących podmiotów zajmujących się gospodarką tymi odpadami, zapewniając jednocześnie wiarygodne dane konieczne w przypadku obliczania poziomów odzysku i recyklingu oraz składanych do KE sprawozdań z zakresu gospodarki odpadami?. Baza ma zapewnić pełną kontrolę nad odpadami. Jak na dość długi okres prac nad tym projektem, ilość dostępnych informacji jest dość ograniczona. Postaram się więc samodzielnie udzielić odpowiedzi na postawione wcześniej pytania.

Baza powinna służyć przede wszystkim gminom i ich związkom, odpowiedzialnym za prowadzenie systemów gospodarki odpadami, albowiem to na tym podstawowym poziomie powinny znaleźć się narzędzia kontroli i uszczelniania systemu. Trzeba jednak mieć świadomość, że samo gromadzenie danych ? bez ...