Zmiana ustawy Prawo ochrony środowiska spowodowała, że od 1 stycznia 2010 r. przestały istnieć gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (GFOŚiGW). Jednocześnie wydatkowanie środków na zadania z zakresu ochrony środowiska miało być od tej pory realizowane z wpływów pozyskanych przez gminy, na zasadach analogicznych do dotychczasowego działania zlikwidowanych funduszy. Czy tak się stało, postanowił zbadać NIK.
Celem kontroli była ocena 15 gmin woj. mazowieckiego w zakresie efektywności gospodarowania środkami finansowymi, przeznaczanymi na przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska, pozyskiwanymi jeszcze w ramach GFOŚiGW. NIK przeanalizował również prawidłowość likwidacji tych funduszy. O ile w tym ostatnim przypadku Izba nie miała żadnych zastrzeżeń do skontrolowanych podmiotów, o tyle co do optymalnego gospodarowania środkami zgromadzonymi w GFOŚiGW można mieć spore wątpliwości.
Głównym źródłem przychodów gminnych funduszy były środki przekazane przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, które pochodziły z zebranych opłat za użytkowanie środowiska przez podmioty działające na terenach tych gmin. W przypadku dziewięciu samorządów wpłaty od tego podmiotu stanowiły od 80 do 100% zgromadzonych w GFOŚiGW środków. Oznacza to, że w samorządach nie podejmowano aktywności w zakresie pozyskania pieniędzy na ten cel z innych źr&oac...