Warunkiem efektywnego działania administracji samorządowej jest profesjonalizm służby publicznej. Instrumentem mającym zapewniać wybór najlepiej przygotowanych do tego kandydatów jest m.in. otwarty i konkurencyjny nabór, unormowany w Ustawie z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych.

Celem kontroli przeprowadzonej przez NIK w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego (JST.) w woj. lubuskim i mazowieckim było dokonanie oceny organizacji naboru, a także sprawdzenie, czy był on prowadzony z zachowaniem zasady równości szans oraz w sposób ograniczający ryzyko wystąpienia korupcji.
NIK negatywnie ocenił sposób prowadzenia naboru. W Lubuskiem zjawisko obsadzania wolnych stanowisk urzędniczych z całkowitym pominięciem stosownej procedury naboru wystąpiło w ośmiu spośród 11 skontrolowanych JST, natomiast w Mazowieckiem – w 90% skontrolowanych jednostek (w czterech przypadkach stanowiska obsadzano pracownikami nieposiadającymi wymaganego stażu pracy lub wykształcenia, a w kolejnych czterech wystąpiły nieprawidłowości i uchybienia formalne w procedurze naboru, naruszające przepisy ustawy o pracownikach samorządowych lub regulaminy wewnętrzne).
 
 
Nierówne traktowanie
W Lubuskiem procedurę otwartego i konkurencyjnego naboru na stanowiska urzędnicze pomijano głównie w Urzędzie Miasta Zielona Gó...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?