Międzynarodowa organizacja działająca na rzecz rozwoju paliw odnawialnych, Global Renewables Fuels Alliance, 8 maja br. opublikowała raport zatytułowany „Wkład biopaliw w światową gospodarkę”, w którym przedstawione zostały ekonomiczne korzyści wynikające z rozwoju sektora odnawialnych paliw transportowych. Zgodnie z przedstawionymi w dokumencie wyliczeniami, 87,3 mld dol. wydatkowanych na surowce oraz pozostałe dobra i usługi związane z wytworzeniem 93,2 mld litrów etanolu na cele transportowe w 2010 r. zapewniło 301,5 mld dol. wartości produkcji brutto, a także 125,2 mld dol. wyjściowej wartości dodanej w skali globalnej. Bazując na szacunkach OECD-FAO odnośnie produkcji etanolu w kolejnych latach, wzrośnie ona do 2020 r. o 74%, osiągając 525,1 mld dol. Z kolei w przypadku rynku biodiesla wydatki w kwocie 21,6 mld dol. związane z wyprodukowaniem 17,6 mld litrów o wartości 73 mld dol. Przełożyło się na 30,3 mld dol. wartości dodanej.

Raport wskazuje również, że światowa produkcja biopaliw (etanolu i biodiesla łącznie) wymagała w 2010 r. pracy niemal 1,4 mln osób, nie tylko bezpośrednio w sektorze wytwarzania biopaliw, ale również w gałęziach pokrewnych.
Z uwagi na pełną dominację Stanów Zjednoczonych i Brazylii w produkcji etanolu, najwięcej miejsc pracy sektor ten wygenerował właśnie w tych krajach, jednakże szybki progres w tym zakresie notowany jest również w innych częściach świata. Szacuje się, że do 2020 r. przemysł biopaliwowy będzie zapewniał ponad 2,2 mln miejsc pracy na całym świecie.
 
Autorzy raportu nie zapominają jednocześnie o innym, równie istotnym aspekcie, jakim jest ograniczenie zależności od importu ropy naftowej, w szczególności w USA i Europie, ale także w szybko rozwijających się w tym zakresie Chinach czy Indiach. Produkcja ok. 110 mld litrów biopaliw w 2010 r. to ekwiwalent 1,2 mld baryłek ropy o wartości ponad 135 mld dolarów (uwzględniając ceny z 2011 r.). Do 2020 r. ilość ropy zastąpionej biopaliwami szacuje się na ok. 2,3 mld baryłek, na którą należałoby wydać ponad 250 mld dolarów! Ta postępująca dywersyfikacja ma jednocześnie niezwykle pozytywny wpływ na bilans płatniczy oraz międzynarodową kondycję finansową krajów, które są importerami netto ropy naftowej. Wśród 21 państw, które są światowymi liderami w produkcji biopaliw, siedem z nich (Argentyna, Brazylia, Kanada, Kolumbia, Malezja, Meksyk i Wietnam) w 2010 r. było eksporterami netto ropy, a jedynie dwa kraje (Argentyna i Malezja) miały pozytywny bilans. Łączny deficyt państw, będących importerami ropy netto, wyniósł z kolei prawie 640 mld dolarów (w tym w USA na poziomie 471 mld dolarów). Najważniejsze kraje dla produkcji biopaliw wytworzyły ekwiwalent dla 821 mln baryłek ropy, a wartość wyprodukowanych tam biopaliw w 2010 r. przekroczyła 90 mld dolarów.
Z przedstawionych w raporcie danych wynika, że omawiany deficyt tych państw, gdyby nie biopaliwa, byłby wyższy aż o 14%. To wszystko dobitnie potwierdza, że aspekt środowiskowy ma także bezpośrednie przełożenie na kwestie gospodarcze wielu państw, co zbyt często jest pomijane w dyskusjach o przyszłości i celowości rozwoju sektora odnawialnych paliw transportowych.
 
Adam Stępień, KIB, Warszawa