Biopaliwa transportowe w Polsce
W lipcu br. do Komisji Europejskiej został przekazany coroczny raport rządowy1, związany z monitoringiem wykorzystania biopaliw transportowych we wszystkich krajach członkowskich UE-25. Monitoring kilku wskaźników, w tym energetycznego wskaźnika wykorzystania biopaliw, stanowi jeden z ważniejszych elementów kontrolnych wykonania zaleceń dyrektywy 2003/30/WE.
Zużycie benzyn silnikowych i ON oraz wartość krajowego wskaźnika energetycznego wykorzystania biopaliw transportowych w ujęciu dynamicznym w latach 2000-2005 zawarto w tabeli. Wynika z niej, że wartość energetycznego wskaźnika wykorzystania biopaliw transportowych wyniosła za 2005 r. 0,48% i była o 0,18% wyższa w porównaniu do 2004 r. (bardzo duży wzrost, o ponad 50%!). Dla przypomnienia należy dodać, że we wspomnianej dyrektywie na 2005 r. zalecana była wartość wskaźnika energetycznego – 2%, zaś na 2006 r. – 2,75%. Zatem w 2005 r. mimo tak dużego wzrostu Polska wykonała zaledwie 25% zadań wskazanych w dyrektywie. Audyt Komisji Europejskiej, planowany na przełomie 2006 i 2007 r., ma w efekcie wywrzeć nacisk na kraje, które nie wywiązują się z zaleceń dyrektywy, choć posiadają do tego niezbędny potencjał (technologiczny, przyrodniczy). Z badań własnych wynika, że Polska jest takim właśnie krajem.
Zużycie paliw transportowych i biopaliw oraz energetyczny wskaźnik wykorzystania biopaliw transportowych w Polsce w latach 2000-2005
Zużycie benzyn silnikowych i ON oraz wartość krajowego wskaźnika energetycznego wykorzystania biopaliw transportowych w ujęciu dynamicznym w latach 2000-2005 zawarto w tabeli. Wynika z niej, że wartość energetycznego wskaźnika wykorzystania biopaliw transportowych wyniosła za 2005 r. 0,48% i była o 0,18% wyższa w porównaniu do 2004 r. (bardzo duży wzrost, o ponad 50%!). Dla przypomnienia należy dodać, że we wspomnianej dyrektywie na 2005 r. zalecana była wartość wskaźnika energetycznego – 2%, zaś na 2006 r. – 2,75%. Zatem w 2005 r. mimo tak dużego wzrostu Polska wykonała zaledwie 25% zadań wskazanych w dyrektywie. Audyt Komisji Europejskiej, planowany na przełomie 2006 i 2007 r., ma w efekcie wywrzeć nacisk na kraje, które nie wywiązują się z zaleceń dyrektywy, choć posiadają do tego niezbędny potencjał (technologiczny, przyrodniczy). Z badań własnych wynika, że Polska jest takim właśnie krajem.
Zużycie paliw transportowych i biopaliw oraz energetyczny wskaźnik wykorzystania biopaliw transportowych w Polsce w latach 2000-2005