Sektor transportowy odpowiada za prawie 1/3 emisji CO2 w Unii Europejskiej, a poziom ten wciąż rośnie. Opinie na temat, czy biopaliwa są przyjazne środowisku, wciąż są podzielone, jednak liczba miast wprowadzających rozwiązania proekologiczne w transporcie wzrasta.
 
Władze samorządowe pragnące przestawić transport lokalny na biopaliwa stają przed szeregiem wyzwań, lecz przykłady dobrych praktyk i rozwiązań sprawdzonych w innych miastach europejskich mogą pomóc w dokonaniu optymalnych wyborów.
Doświadczenia miast, które już wprowadziły biopaliwa, wskazują, że dodatkowe ekonomiczne i społeczne bodźce są istotnym narzędziem pomocnym w przyspieszeniu wprowadzania pojazdów ekologicznych (przyjaznych środowisku). Ważne jest zdefiniowanie pojęcia „pojazd ekologiczny” i powiązanie mechanizmów wsparcia z tą definicją. Najpopularniejszym mechanizmem na szczeblu krajowym są niższe podatki dla paliw i pojazdów lub dofinansowanie ekologicznych pojazdów i dystrybutorów biopaliw.
Na szczeblu lokalnym mogą być stosowane różnorodne matody wsparcia, takie jak:
·                     bezpłatne parkowanie lub na specjalnych warunkach dla pojazdów ekologicznych,
·                     wyłączenie lub obniżenie opłat lokalnych dla takich pojazdów,
·                     wprowadzenie do przetargów publicznych wymagań środowiskowych,
·                     priorytety dla pojazdów ekologicznych, np. taksówek.
Szczegółowe informacje i wskazówki dla władz lokalnych pragnących zakupić lub przestawić się na biopaliwa można znaleźć w „Poradniku wprowadzania biopaliw w transporcie publicznym”, przygotowanym przez konsorcjum realizujące projekt europejski Biofuel Cities, który jest dostępny w anglojęzycznej wersji on-line pod adresem: www.biofuel-cities.eu.
 
Doświadczenia z Graz (Austria)
W artykule przedstawione zostały doświadczenia Miasta Graz ze względu na innowacyjne   rozwiązania dotyczące wdrażania biopaliw, przede wszystkim biodiesla wytwarzanego z zużytego oleju spożywczego (posmażalniczego). Motywacją do podjęcia działań była wizja Grazu jako wzorcowego miasta dbającego o środowisko oraz poprawa wizerunku transportu publicznego.
Kluczem do sukcesu czyli praktycznego (a nie tylko papierowego) wdrożenia była dobra współpraca wielu podmiotów: władz miasta, uczelni oraz firm prywatnych i  utworzenie lokalnego rynku dla paliw i pojazdów przyjaznych środowisku. Proces był długotrwały i doprowadził do zaistnienia trzech podstawowych elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania rynku: lokalnego popytu, zapewnienia bezpieczeństwa rynkowego oraz powstania sprzyjających warunków rynkowych.
Graz leży w południowo-wschodniej Austrii i jest największym miastem rejonu Styrii. Miasto usytuowane jest nad rzeką (Mura), w dolinie otoczonej z trzech stron górami, co szczególnie w zimie sprzyja gromadzeniu się zanieczyszczeń w powietrzu. Aglomeracja posiada dobrze rozwiniętą sieć transportu publicznego, składającą się z tramwajów i autobusów.
W ciągu roku z transportu publicznego w mieście Graz korzysta ponad 98 milionów pasażerów. Największym dostawcą usług transportu publicznego w Graz jest firma Grazer Verkehrsbetriebe GVB, posiadająca 61 tramwajów i 140 autobusów. Od 2005 r. wszystkie autobusy GVB zasilane są 100-prcentowym biodieslem, wyprodukowanym z zużytego oleju spożywczego.
W Graz rozwinięto system zbierania zużytego oleju spożywczego. Olej ten zbierany jest zarówno w prywatnych domach, jak i w restauracjach a następnie po przetworzeniu w lokalnej instalacji biodiesla używany jako paliwo w autobusach miejskich. W 2004 r. od miejskich restauracji odebrano ok. 280 tysięcy kilogramów zużytego oleju roślinnego, natomiast prywatne domy i posesje wyprodukowały 75 tysięcy kilogramów takiego oleju. Olej roślinny z obu tych źródeł został wykorzystany do produkcji biodiesla.
Biodiesel stosowany w autobusach miejskich w Graz produkowany jest w zakładzie
SEEG, zlokalizowanym w Mureck. SEEG jest firmą zajmującą się konwersją zużytego oleju roślinnego na biodiesel. Technologia ta została opracowana w latach 90. przez Uniwersytet w Graz przy współpracy z Technicznym Uniwersytetem w Graz oraz Biodiesel International (BDI). Umożliwia wytwarzania biodiesla z różnorodnych surowców (tłuszcze odpadowe, posmażalnicze, oleje roślinne) w procesie ciągłym (technologia multi-feedstock).
Proces wdrażania paliw ekologicznych rozpoczął się w 1990 r. kiedy Zespół Ochrony Środowiska Rady Miejskiej Graz we współpracy z firmą transportową GVB i innymi kluczowymi udziałowcami uruchomiło program dla wdrożenia Agendy 21. Opracowano strategię i harmonogram działań umożliwiających redukcję zanieczyszczenia środowiska i poprawę jakości powietrza w Graz. Oprócz korzyści środowiskowych (redukcja zanieczyszczenia powietrza), czerpane są również profity ekonomiczne, takie jak redukcja kosztów utrzymania miejskiego oczyszczania przez eliminację zużytego oleju z procesu oczyszczania ścieków i utworzenie miejsc pracy.
 
Z patelni do baku
Ideą było nie tylko wprowadzenie biodiesla do sektora transportu, ale również rozwinięcie systemu produkcji paliw ekologicznych na bazie dostępnych lokalnie surowych materiałów i oleju posmażalniczego. W 1994 r. GVB rozpoczęło pilotażowy, trzyletni test zastosowania czystego biodiesla w komunikacji miejskiej w” Graz. Dwa autobusy zostały zaadoptowane do zastosowania biodiesla, Techniczny Uniwersytet Graz monitorował emisje. Program został również dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu CIVITAS/TRENDSETTER wspierającego innowacyjne rozwiązania związane z produkcją biodiesla w latach 2002-2006. Program był kontynuowany w ramach inicjatywy „Ökodrive”, rozpoczętej w 1999 r., kiedy władze miasta aktywnie wspierały przebudowę floty autobusów przedsiębiorstwa transportu publicznego, by móc stosować biodiesel. Od 2005 r. 100% floty autobusów jeździło na biopaliwie. Miasto Graz rozpoczęło rozpowszechnianie używania biodiesla również we własnych flotach (samochody personelu, służbowe itp.) i aktywnie promuje stosownie biodiesla wśród społeczeństwa. Program realizowany był w czterech etapach: 1994 r. – produkcja biodiesla, pilotażowy projekt (2 autobusy), 1997 r. – włączenie następnych 10 autobusów, w 2004 r. – projekt CIVITAS, 54 autobusy na biodiesel („Trendsetter”) i w 2005 r. – 100% transportu publicznego (140 autobusów) stosuje biodiesel.
Największą zaletą funkcjonowania tego systemu produkcji biodiesla jest możliwość ponownego wykorzystania zużytego oleju roślinnego, który jest dość problemowym odpadem. Eliminacja oleju z systemu oczyszczania ścieków pozwala również ulepszyć sam proces oczyszczania, poprawić jego efektywność oraz obniżyć koszty. Dodatkowo działania związane z odbieraniem oleju z miejsc pierwszego użytkowania pozwalają na utworzenie nowych miejsc pracy. Od 1994 r. ÖKO-Service, organizacja typu non profit jest odpowiedzialna m.in. za zbiórkę odpadowych olejów i tłuszczy. Przedsiębiorstwo to zatrudnia 31 osób niepełnosprawnych. Rozwój logistyki zbiórki odpadów był wspierany finansowo przez Zespół Ochrony Środowisko Miasta Graz.
 
Mechanizmy wsparcia dla ekologicznych paliw i pojazdów w Graz

Mechanizmy wsparcia
Graz/Austria
Zwolnienie z akcyzy i podatku mineralnego
Czyste biopaliwa
Obowiązkowy udział biopaliw w rynku paliw
Obowiązkowy udział biopaliw w rynku paliw – od 2005 r. głównie biodiesla, od 2007 r. E85
Finansowanie prac badawczych i pilotażowych
Programy ÖKOPROFIT i „Okodrive”.
Miasto dotuje część kosztów systemu zbiórki i adaptacji autobusów.
Wymagania w przetargach na dostawy pojazdów
Wszystkie miejskie autobusy muszą być dostosowane do RFOME (biodiesel z oleju posmażalniczego).
Inne mechanizmy
„Ekoparkowanie” – 33-procentowa redukcja opłaty parkingowej dla samochodów przyjaznych środowisku w wybranych strefach. Darmowe parkowanie dla samochodów elektrycznych

 
 
Dodatkowe informacje o wykorzystaniu biopaliw w Graz można znaleźć na stronach: www.trendsetter-europe.org, www.civitas-initiative.org, www.graz.at, www.gvb.at.
 
dr inż. Magdalena Rogulska, Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT, Warszawa
 
Zrównoważony rozwój biopaliw
Unia Europejska postawiła sobie za cel osiągnięcie do 2020 r. co najmniej 10-procentowego udziału energii odnawialnej w transporcie. W przypadkach, gdy do osiągnięcia tego celu wykorzystuje się biopaliwa, muszą one spełniać wymogi w zakresie zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że surowce do produkcji biopaliw nie mogą pochodzić z obszarów cennych pod względem różnorodności biologicznej, takich jak obszary chronione, ani z terenów, które zawierają duże ilości węgla, takich jak lasy lub torfowiska. Przedsiębiorstwa mogą wybierać, czy wykażą zgodność z wymogami w zakresie zrównoważonego rozwoju na podstawie systemów krajowych, czy przyłączają się do dobrowolnego programu zatwierdzonego przez Komisję. Zatwierdziła ona już siedem programów tego rodzaju: ISCC, Bonsucro EU, RTRS EU RED, RSB EU RED, 2BSvs, RSBA i Greenergy.
Jeżeli Komisja po dokładnym sprawdzeniu danego programu pod względem wymogów w zakresie zrównoważonego rozwoju uzna, że w zadowalającym stopniu spełnia on wymogi dyrektywy w sprawie OZE, wówczas zatwierdza go na pięć lat. Program taki polega na kontrolowaniu tego, gdzie i w jaki sposób produkuje się biopaliwa. Jeżeli dany produkt spełnia wymagania dobrowolnego programu, wystawia się świadectwo jego zgodności.
Günther Oettinger, komisarz ds. energii, powiedział, że: – Musimy dopilnować, aby cały łańcuch produkcji i dostaw biopaliw był zrównoważony. Dlatego właśnie ustanowiliśmy najwyższe na świecie wymagania w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Systemy zatwierdzane obecnie na poziomie UE są dobrym przykładem przejrzystych i rzetelnych metod gwarantowania, że normy te są przestrzegane.
Biopaliwa stosowane w UE, niezależnie od tego, czy są produkowane na potrzeby lokalne, czy też importowane, muszą być zgodne z normami UE, aby otrzymać dofinansowanie ze strony państwa lub by mogły być wliczone do obowiązkowych celów krajowych w zakresie wykorzystania energii odnawialnej. Kryteria te mają na celu zapobieganie przekształcaniu się powierzchni o dużej różnorodności biologicznej oraz terenów zasobnych w węgiel w obszary produkcji surowców służących do produkcji biopaliw. W praktyce oznacza to, że biopaliw wyprodukowanych z upraw prowadzonych na terenach, które wcześniej zajmował unikalny ekosystem lasu tropikalnego lub naturalnych użytków zielonych, nie można uznać za zrównoważone. Ponadto emisje gazów cieplarnianych całego łańcucha produkcji muszą być o co najmniej 35% niższe w porównaniu do paliw kopalnych. Próg ten z czasem będzie podwyższany (http://ec.europa.eu/energy/renewables/biofuels/sustainability_schemes_en.htm).
Więcej szczegółów na temat zatwierdzonych do chwili obecnej programów można znaleźć w MEMO/11/522.
(uw)
 
 Opracowano na podstawie informacji prasowej Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.
 
 

     Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej