„Biznes: Ekologia: Społeczeństwo”
Pod takim tytułem 2 czerwca br. w Warszawie odbyła się debata wysokiego szczebla, w której uczestniczyli przedstawiciele biznesu, administracji, nauki, organizacji pozarządowych i mediów. Spotkanie zorganizowała Fundacja Green Cross Poland.
– Dopóki nie nauczymy się szukać ropy na Wenus i sprowadzać uranu z Marsa, trzeba liczyć na to, co mamy tutaj. Musimy jeszcze myśleć o naszych dzieciach, bo przecież nie jesteśmy ostatnim pokoleniem mieszkańców Ziemi. Z tego względu tak ważne jest, byśmy rozumnie planowali rozwój, który ma być rozwojem zrównoważonym – powiedział podczas spotkania prof. Andrzej Kraszewski, minister środowiska.
Z kolei przewodniczący Rady Dyrektorów Green Cross International, dr Jan Kulczyk, przekonywał, że możliwe jest prowadzenie biznesu z poszanowaniem środowiska przyrodniczego człowieka. – Od wielu lat z żelazną konsekwencją zabiegam o to, żeby wszystkie realizowane przez nas przedsięwzięcia nie tylko spełniały normy ekologiczne, ale wręcz wyznaczały standard korporacyjnej troski o losy środowiska przyrodniczego. Jednym z przykładów jest Autostrada Wielkopolska, przy budowie której co czwarta złotówka, czyli w sumie 1,2 mld zł, została wydana na ochronę środowiska – stwierdził.
– stwierdził.
Podczas spotkania prof. Witold Orłowski, jeden z najwybitniejszych polskich ekonomistów, zwrócił uwagę, że bieżące rozwiązywanie problemów to potrzeba szukania kompromisów, współpracy, dyskutowania i wybierania optymalnych metod, zmniejszania problemów ekologicznych i redukcji negatywnego wpływu gospodarki na środowisko.
Bezpośrednio po wystąpieniach gości, prof. Andrzej Mizgajski, prezes Green Cross Poland, przedstawił raport z trzeciej edycji badania „Biznes a ekologia. Postawy wobec ochrony środowiska”. Wyniki raportu były wstępem do dyskusji panelowej z udziałem prof. Witolda Orłowskiego, dr. Andrzeja Malinowskiego, prezydenta organizacji Pracodawcy RP, dr. Andrzeja Kassenberga, prezesa Instytutu na rzecz Ekorozwoju, oraz Tomasza Podgajniaka – byłego ministra środowiska (2005 r.).
Wyniki badania ukazują brak zainteresowania współpracą biznesu z innymi grupami w zakresie ochrony środowiska. To stwierdzenie sprowokowało żywą dyskusję i w konsekwencji zostało podważone podczas konferencji. Uczestnicy jednogłośnie uznali, że dialog dotyczący ochrony środowiska i tego jak biznes, administracja i nauka oraz media mogą się wzajemnie w tym zakresie wspierać, jest absolutnie niezbędny. Grupy te wyraziły chęć współpracy w obszarach, w których – z ich perspektywy – wymagane jest najwięcej zmian. Ze względu jednak na odmienne priorytety, a często także różne cele działania, kompromis może zostać osiągnięty tylko poprzez utworzenie platformy dialogu.
Zarówno dyskusja panelowa, jak i plenarna z udziałem zgromadzonych gości dowiodła, że proponowane przez Fundację Green Cross Poland rozwijanie dialogu pomiędzy sferą biznesu, administracji, nauki i organizacji pozarządowych jest ze wszechmiar celowe i pożądane.
Donata Kałużna, Fundacja Green Cross Poland