Biznesflesz
Dla zrównoważonego rozwoju
Chimirec Polska, oddział francuskiej Grupy Chimirec, oficjalnie zainaugurował działalność nowego zakładu, zlokalizowanego w warszawskim Rembertowie. Inwestycja pochłonęła 16 mln zł. Grupa Chimirec jest obecna w Polsce od 2004 r. W ciągu najbliższych 2-3 lat zamierza zainwestować ok. 140 mln zł. Firma oferuje podmiotom z różnych branż kompleksowe usługi z zakresu zagospodarowania odpadów niebezpiecznych poprzez zbiórkę, segregację i transport. Na terenach zakupionych od Elektrociepłowni Kawęczyn zostały zlokalizowane hale magazynowe, punkty przeładunkowe oraz infrastruktura wykorzystywana do wstępnego przygotowania odpadów do dalszego transportu. Firma dysponuje mocami pozwalającymi na przerób 40 tys. ton rocznie. Odbiera odpady niebezpieczne głównie od przedsiębiorstw z branż motoryzacyjnej, kosmetycznej, przemysłowej i chemicznej. Zapewnia odpowiednie pojemniki, specjalistyczny transport oraz wstępne przygotowanie do utylizacji lub ponownego przetworzenia. Plany inwestycyjne firmy zakładają budowę kilku nowoczesnych zakładów w różnych lokalizacjach na terenie całej Polski. Francuskie zakłady grupy Chimirec są objęte potrójną certyfikacją z zakresu zarządzania jakością (ISO 9001), ochrony środowiska (ISO 14001) oraz zdrowia i bezpieczeństwa (OHSAS 18001). Standardy te są przenoszone również na wszystkie nowo powstające zakłady na świecie, w tym w Polsce.
Ścieżka oczyszczająca powietrze
Mieszanka cementu TioCem, której zastosowanie gwarantuje oczyszczenie powietrza w miejscach zastosowania, to nowy produkt oferowany przez Górażdże Cement.
Stanowi on innowacyjny, zaawansowany technologicznie cement o wyjątkowych właściwościach, przyjaznych dla środowiska. Dzięki zawartości fotokatalizatora w postaci nanometrycznego dwutlenku tytanu wykonane powierzchnie betonowe aktywnie wpływają na poprawę jakości powietrza przez zmniejszenie stężenia szkodliwych tlenków azotu, pochodzących ze spalania paliwa przez samochody, oraz wykazują właściwości samoczyszczące. Technologia TX Active sprawdza się szczególnie w branży budowlanej. Polecana jest szczególnie do miast, gdzie duże betonowe powierzchnie, np. chodniki, ekrany akustyczne, elewacje budynków oraz tunele, mogą czyścić się same, a jednoczesnie zmniejszać zanieczyszczenie powietrza. Na bazie cementu TioCem powstają finalne produkty betonowe. Po raz pierwszy w Polsce cement ten na szeroką skalę został zastosowany przez Urząd Miejski w Nowej Soli do wykonania 6 tys. m2 chodników i ścieżek rowerowych.
Stanowi on innowacyjny, zaawansowany technologicznie cement o wyjątkowych właściwościach, przyjaznych dla środowiska. Dzięki zawartości fotokatalizatora w postaci nanometrycznego dwutlenku tytanu wykonane powierzchnie betonowe aktywnie wpływają na poprawę jakości powietrza przez zmniejszenie stężenia szkodliwych tlenków azotu, pochodzących ze spalania paliwa przez samochody, oraz wykazują właściwości samoczyszczące. Technologia TX Active sprawdza się szczególnie w branży budowlanej. Polecana jest szczególnie do miast, gdzie duże betonowe powierzchnie, np. chodniki, ekrany akustyczne, elewacje budynków oraz tunele, mogą czyścić się same, a jednoczesnie zmniejszać zanieczyszczenie powietrza. Na bazie cementu TioCem powstają finalne produkty betonowe. Po raz pierwszy w Polsce cement ten na szeroką skalę został zastosowany przez Urząd Miejski w Nowej Soli do wykonania 6 tys. m2 chodników i ścieżek rowerowych.
Segregacja u źródła
Przeciętny mieszkaniec Warszawy rocznie produkuje ok. 360 kg odpadów. Łącznie stanowi to ok. 700 tys. ton odpadów z gospodarstw domowych. Więcej niż 80% może być odzyskanych, ale jedynie 12% trafia do recyklingu. Wpływ na to ma nie tylko brak odpowiednich przepisów prawnych, ale również edukacji w zakresie ochrony środowiska. W celu przeciwdziałania tej sytuacji IKEA włączyła się w projekt pierwszego centrum recyklingu w Warszawie o nazwie STENA Ekostacja. Na terenie centrum IKEA wspólnie z firmą STENA Recycling przygotowały specjalny edukacyjny showroom, w którym można dowiedzieć się, jak łatwo i efektywnie – przez tzw. segregację u źródła – wprowadzać recykling w życie.
Skazany na sukces
W najbliższym czasie duże szanse na sukces na rynku motoryzacyjnym mają auta hybrydowe z zasilaniem zewnętrznym. Przykładem może być nowy Mitsubishi Outlander PHEV, czyli pierwszy na świecie pełnowymiarowy SUV 4×4 z napędem elektrycznym z doładowaniem zewnętrznym i silnikiem benzynowym. W Japonii wejdzie on do sprzedaży pod koniec br. Z kolei w Polsce pojawi się w połowie 2013 r. Samochód ma zasięg 800 km, spala ok. 1,6 litra/100 km i jest tani w eksploatacji. W trybie elektrycznym przejeżdża 50 km. Taki dystans pokonuje ponad 80% kierowców w ciągu dnia. W tym nowoczesnym, przyjaznym dla środowiska modelu kierowca będzie mógł wybierać spośród trzech trybów jazdy, takich jak: w pełni elektryczny, hybrydowy, a także hybrydowy, kiedy silnik spalinowy działa jak generator prądu.
Innowacyjne katalizatory
Budowę największej w Europie fabryki katalizatorów samochodowych rozpocznie jeszcze w br. firma BASF. Zakład o powierzchni 40 tys. m2 powstanie w Środzie Śląskiej (ok. Wrocławia). – Zaostrzenie europejskich standardów emisji spalin tj. rozporządzeń EURO 6 i Euro VI sprawiają, że zapotrzebowanie na nowoczesne systemy redukcji spalin rośnie – wyjaśnia Rui Goerck, Senior Vice President, Mobile Emissions Catalysts w BASF. W nowych zakładach produkowane będą m.in. katalizatory SCR (selektywna redukcja katalityczna) i filtry cząstek stałych do samochodów z silnikiem Diesla. Cała inwestycja zakończy się w 2016 r., a jej koszt wyniesie 150 mln euro.
Budowę największej w Europie fabryki katalizatorów samochodowych rozpocznie jeszcze w br. firma BASF. Zakład o powierzchni 40 tys. m2 powstanie w Środzie Śląskiej (ok. Wrocławia). – Zaostrzenie europejskich standardów emisji spalin tj. rozporządzeń EURO 6 i Euro VI sprawiają, że zapotrzebowanie na nowoczesne systemy redukcji spalin rośnie – wyjaśnia Rui Goerck, Senior Vice President, Mobile Emissions Catalysts w BASF. W nowych zakładach produkowane będą m.in. katalizatory SCR (selektywna redukcja katalityczna) i filtry cząstek stałych do samochodów z silnikiem Diesla. Cała inwestycja zakończy się w 2016 r., a jej koszt wyniesie 150 mln euro.
Na podstawie informacji prasowych nadesłanych do redakcji oraz materiałów zamieszczonych na stronach internetowych przedsiębiorstw opracowała Barbara Krawczyk.
|