Wśród wymagań nałożonych na podmioty ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym znajduje się grupa obowiązków odnoszących się do sprawozdawczości. Rzetelność przesyłanych sprawozdań ma duże znaczenie, gdyż są wykorzystywane przez GIOŚ do analizowania poprawności działania systemu gospodarowania zużytym sprzętem.

Przepisy określają, iż wszyscy przedsiębiorcy uczestniczący w systemie gospodarowania zużytym sprzętem są zobowiązani do sporządzania odpowiednich dla danego rodzaju działalności sprawozdań oraz ich przesyłania do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w wymaganym terminie. Z wyjątkiem przedsiębiorców wprowadzających sprzęt podmioty same wykonują zadania sprawozdawcze. Jedynie wprowadzający może przekazać te obowiązki (w drodze umowy) organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Sprawozdania mają na celu dokumentowanie wykonywania przez podmioty działań zarówno w zakresie wprowadzania sprzętu na terytorium kraju, jak i postępowania ze zużytym sprzętem, tj. jego zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu oraz unieszkodliwiania.

Rodzaje sprawozdań

Prowadzący działalność w zakresie wprowadzania sprzętu opracowuje pięć rodzajów dokumentów sprawozdawczych do GIOŚ:
  • Sprawozdania kwartalne
    Co kwartał oddaje się dwa rodzaje sprawozdań: o ilości i masie wprowadzonego sprzętu (art. 24 ust.1) oraz o masie zużytego sprzętu zebranego, poddanego przetwarzaniu, odzyskowi, w tym recyklingowi oraz u...