Jest taka Zosia,
Nazwano ją Zosia-Samosia,
Bo wszystko ?Sama! Sama! Sama!?
Ważna mi dama!
Wszystko sama lepiej wie,
wszystko sama robić chce,
Dla niej szkoła, książka, mama
nic nie znaczą – wszystko sama!


Piszę ten felieton na gorąco, krótko po zakończeniu XX edycji Hydroprezentacji, corocznej konferencji, na której przedstawiciele firm wodociągowo-kanalizacyjnych debatują o najważniejszych wyzwaniach stojących przed branżą. Nieprzypadkowo zaś zaczynam od cytatu z wiersza Tuwima. Zosia-Samosia mówi nam, jak ważna w życiu jest nauka i współpraca. Podobne mam też spostrzeżenia po naszym branżowym spotkaniu.
Nieustanny rozwój
Otóż jeden z wniosków jest taki, że ludowe przysłowie ?mądry Polak po szkodzie? przestaje być aktualne. Liczny udział naszej braci wodociągowej w konferencjach, a także ich poziom świadczy o jednym ? uczymy się na dobrych praktykach, ale i błędach innych. Wsłuchując się w rozwiązania i wiedzę, oszczędzamy czas i pieniądze, poprawiamy efektywność finansową, zwiększamy nasze kompetencje.
To wcielenie w życie jednego z ważnych narzędzi zarządzania organizacją czyli Learning Organization. Firma powinna z jednej strony utrzymywać swoje kompetencje, tak więc wdrażać narzędzia, które pozwalają zatrzymać jej unikalne know-how, nawet w sytuacji, kiedy pracownicy z różnych powodów z niej odejdą (np. na emeryturę). Ale metoda ta mówi również, że organizacja powinna zwiększać kompetencje, nieustannie rozwijać się, by sprostać wyzwaniom. 
Ten kierunek, w stronę rozwoju, jest niejako koniecznością. Dzisiaj gwałtownie rozwijają się nowoczesne technologie, rosną oczekiwania naszych klientów, a także świat zmienia się szybciej niż przypuszczamy. Jego jedynym pewnikiem jest zmiana. I w tej sytuacji jedyną możliwością dla firm, ale i ludzi, jest działanie w myśl zasad Learning Organization. Dobrym tego przykładem są wyzwania z zakresu cyberbezpieczeństwa. 
Były temu poświęcone dwa wykłady podczas Hydroprezentacji: Jarosława Kowalika, który opowiadał o doświadczeniach w tym zakresie Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie i Jakuba Mrugalskiego z Niebezpiecznik.pl, który pokazał nam wszystkim jak łatwo jest dokonać ataku hackerskiego nawet na firmy, które świadome są cyberzagrożeń. W świecie wodociągów jest wiele przykładów przedsiębiorstw, które zapoczątkowały proces i takich firm, które chętnie dzielą się wiedzą, doświadczeniem i dobrymi praktykami. 
By proces ?uczenia się? organizacji mógł nastąpić, to dopóki firma nie wykona ogromnej pracy w zakresie kształtowania mentalności i postaw pracowników, uporządkowania firmy, procesów biznesowych oraz zespolenia całości, dążenie do utrzymania i rozwoju kompetencji oraz idea ?firmy inteligentnej? pozostanie dla niej w sferze science fiction.
Wyzwań nie brakuje
Uczymy się przez całe życie ? w ten sposób doskonaląc swoje umiejętności, stając się lepszymi w tym co robimy, adaptujemy nasze firmy do zmieniających się wymogów funkcjonowania w końcu drugiej dekady XXI w. A wyzwań przed naszą branżą jest wiele: bezpieczeństwo dostaw wody, cyberzagrożenia, podtrzymywanie efektywności ekonomicznej, sprostanie rosnącym oczekiwaniom naszych klientów. 
Organizacja ucząca się ? to kolejne z założeń skutecznego zarządzania firmą, które nie tylko jest możliwością, ale wręcz koniecznością w naszej branży. Bo my, jako przedstawiciele firm wodociągowych, powinniśmy mobilizować pracowników do stałego doskonalenia, a organizacje do ciągłego przekształcania się.

Kto by się tam uczył, pytał,
Dowiadywał się i czytał,
Kto by sobie głowę łamał,
Kiedy mogę sama, sama!
– Toś ty taka mądra dama?
A kto głupi jest!
         – Ja sama!

Julian Tuwim