Istnieje wyraźna niespójność pomiędzy mechanizmem ekonomicznym ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach a wymogami ustawy o finansach publicznych. Na czym ona polega i jak wpływa na finansowanie lokalnych gospodarek odpadami komunalnymi?

Rekordowa, bo ocierająca się o stawkę maksymalną, podwyżka stawek w Związku Gmin Wierzyca (ZG Wierzyca) w ub.r. do poziomu 24 zł od osoby, potwierdziła funkcjonowanie mechanizmu neutralności finansowej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.) wobec celowych związków gmin. Rekordu Wierzycy nikt nie pobił, ale ostatnio Związek Gmin Regionu Płockiego podniósł stawki o 60%1. Wcześniej niemal o tyle samo stawki podniósł Związek Międzygminny ZG-6 w Gorzowie Wielkopolskim. Podstawowym impulsem dla tych działań była konieczność likwidacji wysokich deficytów budżetowych związków. Na tym tle aktywność przy porządkowaniu bilansów gospodarki odpadami komunalnymi w gminach i podnoszeniu ?wyborczych stawek opłat? z 2014 r. nienależących do związków gmin wyraźnie osłabła. Gdzie tkwi przyczyna w tej dwoistości postaw związków gmin i gmin pozazwiązkowych? Bo nie w wysokości zadłużenia. Więc w czym?

Wymóg neutralności finansowej lokalnych gospodarek odpadami komunalnymi, których koszty gospodarowania odpadami są pokrywane z opłat, obowiązuje na mocy ustawy u.c.p.g. wszystkie gminy i związki oraz porozumienia gmin. Zasada ta pełni funkcję bezpiecznika ...