Minęło 180 dni, od daty wejścia w życie nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. To ważny termin ? o tyle bowiem ustawowo przedłużono taryfy obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy. Dwa dni później minął określony w miesiącach (6 miesięcy) termin złożenia do rad gmin nowych projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków. O ile na statystykę zatwierdzonych przez dyrektorów RZGW PGW Wody Polskie taryf możemy liczyć zapewne niebawem w komunikacie (raporcie) Prezesa Wód Polskich, o tyle o  postępie we wprowadzaniu nowych procedur zatwierdzania regulaminów w gminach dowiemy się zapewne po wielu miesiącach. Najważniejsze, iż dotychczasowe regulaminy obowiązują do dnia wejścia w życie nowych regulaminów. Wydaje się jednak, że pozostawiony radom gmin czas na przygotowanie projektu regulaminu (2 miesiące od dnia przedstawienia przez przedsiębiorstwa projektów ? a jak nadesłanych projektów będzie kilka, w różnych terminach, to od którego dnia liczy się termin?) jest zdecydowanie niewystarczający, mając na względzie okres wakacyjny i typową w samorządzie przerwę w obradowaniu rad gmin. Szczęśliwie ustawa nie przewiduje kar za nieterminowe przyjęcie projektów, a tym bardziej za długie procedowanie ostatecznej wersji regulaminu. Ten musi być szczególnie starannie przygotowany, aby wojewoda w trybie nadzoru, mając do dyspozycji opinię do projektu regulaminu opracowaną przez dyrektora RZGW PGW Wody Polskie, nie uchylił uchwały zatwierdzającej regulamin. Swoją drogą proces opiniowania przez Wody Polskie projektów regulaminów będzie daleko trudniejszym zadaniem dla nowego regulatora, niż weryfikacja i zatwierdzenie pierwszych taryf ? opinia będzie musiała być zindywidualizowana dla każdej gminy (projekty będą się zapewne bardzo różnić od siebie), analiza projektu musi być bardzo szczegółowa, organ nadzoru wchodzi w tym zakresie w dotychczasowe kompetencje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i będzie zapewne stosował dotychczasowy ?dorobek? kontrolny tego organu. Taryfy nie były w tym pierwszym procesie szczegółowo weryfikowane (może poza pewnymi szczególnymi wyjątkami). To będzie bardzo ciekawy okres pracy przy wdrożeniu nowelizacji ustawy zaopatrzeniowej. Wprawdzie formalna rola przedsiębiorstwa wod-kan kończy się na przygotowaniu projektu regulaminu, jednak nie wyobrażam sobie biernej postawy przedsiębiorstwa w procesie uchwalenia tego regulaminu w gminach.
Pierwszy etap rewolucji
Sądzić należy, szczególnie po przyspieszonym tempie publikacji przez dyrektorów RZGW  decyzji o zatwierdzeniu taryf (a dlaczego nie pełnych taryf, jak tego wymaga art. 24e ust. 1 ustawy?), iż zdecydowana ilość złożonych taryf zostanie zatwierdzonych i wejdzie w życie w terminie 180 dni od daty wejścia w życie ustawy. Ciekawe, ile taryf wejdzie w życie po 120 dniach od daty złożenia na skutek braku decyzji o zatwierdzeniu taryfy lub o odmowie zatwierdzenia taryfy lub nałożenia obowiązku przedłożenia poprawionego projektu taryfy lub uzasadnienia. Wiedza na temat końcówki procesu weryfikacji i zatwierdzania taryf da dopiero obraz przebiegu całego pierwszego procesu taryfowego. Dużo tych różnych terminów, wariantów rozwiązań, pytań formalnych i prawnych ? jesteśmy dopiero po pierwszym etapie rewolucji prawnej w branży. Taryfy trzyletnie mogą nam dać trochę spokoju w pracy pod warunkiem prawidłowego planowania kosztów i braku niespodzianek na rynku, czego wykluczyć się nie da. 
NFOŚiGW da kapitał
XXVI Międzynarodowe Targi Wod-Kan i organizowany w ich trakcie Kongres ENVICON Water przyniosły także kolejne nowości organizacyjno-prawne w branży. Okazało się, iż wzorem Państwowego Funduszu Rozwoju także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczyna program kapitałowego zaangażowania w przedsiębiorstwa wod-kan. Szczegółów jeszcze nie znamy, można jedynie ze słów Prezesa Kazimierza Kujdy wnioskować, iż będą one indywidualizowane i dostosowane do konkretnego beneficjenta.
Podejmowana od wielu lat, także na ostatnich Targach, problematyka konsolidacji zyskuje ostatnio wielu zwolenników, także w branży. Dyskusja w trakcie debaty na ENVICONIE wskazała, iż trwają prace przygotowawcze nad określeniem statusu przedsiębiorstwa wod-kan, być może propozycja rządowa będzie zbliżona do obecnej koncepcji spółki wodnej? 
Miejmy nadzieję, iż tym razem zmiany będą konsultowane ze środowiskiem wodociągowców i gmin, jako właścicieli przedsiębiorstw lub infrastruktury. Temat jest wielowątkowy ? miejmy nadzieję, iż tegoroczne wybory samorządowe nieco wstrzymają kolejną rewolucję i pozwolą na rzetelną, wielostronną dyskusję.