C(K)OP dla klimatu
Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu – COP 14 tym razem odbywa się 1-12 grudnia br. w Poznaniu. Redakcja miesięcznika „Recykling” zapytała dr Małgorzatę Snarską, dyrektora zespołu ds. organizacji COP 14, jak od strony organizacyjno-technicznej wyglądają przygotowania do tego przedsięwzięcia.
Na Konferencję przybędzie kilka tysięcy gości, w tym ponad 190 delegacji rządowych, co związane jest ze zwiększoną ilością samochodów, problemami z przemieszczaniem się z miejsca noclegu na Konferencję. Założeniem poznańskiego szczytu COP 14 ma być to, iż stanie się on carbon neutral, climate neutral, czyli zeroemisyjny. A jak to wygląda w praktyce?
Wymogi ONZ w zakresie organizacji konferencji klimatycznych są jasne – każdy kraj goszczący powinien zagwarantować, aby przebieg spotkania nie stanowił obciążenia dla środowiska naturalnego. Ministerstwo Środowiska, jako główny koordynator przygotowań do COP 14, odpowiada więc za zapewnienie jak najbardziej ekologicznych warunków do organizacji grudniowej Konferencji w Poznaniu. Poznański szczyt COP 14 ma być zatem carbon neutral, climate neutral bądź zeroemisyjny, co w praktyce oznacza, że emisja gazów cieplarnianych towarzyszących Konferencji powinna być zrekompensowana poprzez ich ograniczenie w innym miejscu.
Jednym ze sposobów na redukcję szkodliwych gazów cieplarnianych w trakcie szczytu COP 14 jest stworzenie sprawnego i wydajnego transportu dla jego uczestników. W związku z tym Ministerstwo Środowiska w pierwszej kolejności nawiązało współpracę z liniami lotniczymi kursującymi do Poznania. W jej ramach pracownicy lotnisk na bieżąco monitorują proces rezerwacji miejsc na grudniowe podróże do Poznania i dostosowują wielkość samolotów do liczby pasażerów. Pozwoli to uniknąć konieczności wprowadzania dodatkowych lotów.
Innym zabiegiem, mającym przyczynić się do ograniczenia emisji szkodliwych dla środowiska gazów cieplarnianych, jest promocja międzynarodowych połączeń kolejowych z i do Poznania. Dla wzmocnienia tych działań na stronach www.cop14.gov.pl umieszczono apel o korzystanie z niskoemisyjnego transportu na Konferencję, jakim jest np. kolej.
W budowaniu ekooprawy Konferencji czynny udział bierze również Urząd Miasta Poznania. W tym obszarze najważniejsze zmiany dotyczą transportu publicznego. Do taboru miejskich autobusów po raz pierwszy włączono pojazdy hybrydowe, w których zastosowanie podwójnego silnika, zazwyczaj spalinowego i elektrycznego, pozwala na znaczne ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Ponadto komunikacja dostosowana została do potrzeb uczestników Konferencji w taki sposób, aby żaden z nich nie musiał korzystać z samochodu, przemieszczając się między Międzynarodowymi Targami Poznańskimi a swoim miejscem noclegowym. Wszyscy uczestnicy COP 14, na podstawie ważnego identyfikatora, mogą bowiem bezpłatnie korzystać z transportu publicznego.
Do dyspozycji gości Konferencji oddano również flotę ekologicznych pojazdów, które wspomogą komunikację miejską. Będą to m.in.: samochody hybrydowe, auta o napędzie wodorowym oraz pojazdy z silnikami na gaz ziemny (CNG). Każdy kierowca takiego pojazdu przeszkolony został w zakresie ekojazdy, by zużywać jak najmniej energii, prowadząc samochód.
Czy na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich zostaną stworzone ekologiczne warunki, np. selektywna zbiórka odpadów, zamknięte obiegi wody, energooszczędne instalacje, zmniejszona ilość opakowań itp.?
Organizatorzy Konferencji podejmują wszelkie możliwe kroki, aby była ona jak najbardziej ekologiczna pod względem organizacyjnym. W tym celu na terenie Targów umieszczono m.in. ponad 600 koszy na segregowane odpady. Ponadto, aby zredukować ilość papieru zużytego na potrzeby Konferencji, uruchomiono specjalną aplikację informacyjną na telefony komórkowe. Dzięki niej uczestnicy wydarzenia po wysłaniu jednego SMS-a otrzymują wszystkie potrzebne wiadomości na swoje aparaty telefoniczne.
Także katalog dotyczący wystawy „Technologie dla ochrony klimatu” dostępny jest w formie elektronicznej.
Obrady będą się odbywały w czterech obszarach tematycznych: redukcja emisji gazów cieplarnianych, adaptacja do zmian klimatu, transfer technologii oraz finansowanie. Teoretyczne dyskusje mają znaleźć odzwierciedlenie w praktyce, w unikatowej wystawie „Technologie dla ochrony klimatu”, co i w jaki sposób zostanie tam ukazane?
Wystawa „Technologie dla ochrony klimatu” to autorski pomysł ministra środowiska, prof. Macieja Nowickiego, eksperta w sprawach środowiskowych. W praktyczny sposób realizuje ona postulat transferu technologii – jednego z czterech głównych obszarów tematycznych podczas Konferencji Klimatycznej. W czasie poprzedniej Konferencji na Bali prof. Nowicki zauważył, że dyskusje nad transferem technologii są zbyt teoretyczne. W Polsce, gdzie wielki nacisk położony jest na technologie, należy pokazać także ich praktyczną stronę. Pierwszy raz w historii uczestnicy mogą odnieść się w globalnej dyskusji do rozwiązań, które widzieli pięć minut wcześniej, tuż obok sal obrad.
Na wystawę wpłynęło ponad 200 zgłoszeń z 29 krajów z sześciu kontynentów. Można na niej zobaczyć ok. 130 najważniejszych i najbardziej oryginalnych urządzeń i instalacji, które służą ochronie klimatu. Wśród technologii brylować będą, najnowsze rozwiązania wykorzystujące wodór jako paliwo, samochody energooszczędne, przyjazne środowisku materiały izolacyjne czy parkiet do tańca, na którym zwiedzający mogą sami wyprodukować energię elektryczną potrzebną do oświetlenia i zapewnienia muzyki.
Na wystawie do obejrzenia będą także egzotyczne wynalazki, typowe wyłącznie dla określonych regionów świata. Do najciekawszych należą m.in. wiszące ogrody Bangladeszu, łapacze mgły używane na Wyspach Zielonego Przylądka, które pozwalają na pozyskiwanie wody z atmosfery.
Poznańska ekspozycja jest unikalną i pierwszą taką na świecie kombinacją bardzo zaawansowanych i nowoczesnych technologii, jak np. produkcja biopaliw z alg morskich czy system klimatyzacji dla autobusów, wychwytujący CO2, oraz genialnie prostych rozwiązań, często wykonanych samodzielnie (hand-made). Atrakcją wystawy jest także makieta pierwszego na świecie bezodpadowego miasta o zerowej emisji CO2. Ekspozycja nie pomija też nowatorskich technologii stworzonych w Polsce, takich jak statek z napędem płetwowym.
Selekcja eksponatów na wystawę była bardzo rygorystyczna i trwała wiele miesięcy. Korzystając ze swej wiedzy i wieloletniego doświadczenia, minister Nowicki osobiście opiniował każdy projekt. Na ekspozycję trafiły tylko najważniejsze i najbardziej spektakularne ludzkie osiągnięcia. Pozostałymi kryteriami, jakimi kierowali się organizatorzy były: łatwość wdrożenia prezentowanych instalacji w innych miejscach świata, w tym w krajach rozwijających się i możliwość interaktywnej, atrakcyjnej prezentacji na wystawie.