Druga edycja konkursu grantowego Fundacji Nasza Ziemia i firmy Vattenfall Heat Poland „Szkoła z klimatem”, organizowanego w ramach programu „Klimat dla Ziemi, ciepło dla Warszawy”, została rozstrzygnięta, a zwycięskie projekty są aktualnie realizowane w pięciu warszawskich placówkach. A zatem, co słychać w „szkołach z klimatem”?

W Szkole Podstawowej nr 68, realizującej projekt „Aktywni dla klimatu”, opracowano Kodeks Ekologa, stanowiący zobowiązanie szkoły do promowania wiedzy o oszczędzaniu energii. Kodeks wymienia cele związane z konkretnymi działaniami, które uczniowie i nauczyciele zamierzają wspólnymi siłami zrealizować. Za pieniądze uzyskane ze sprzedaży makulatury zakupiono rośliny, które wzbogaciły przyszkolny Zielony Ogród Nauki. Podczas wycieczki do Elektrociepłowni Żerań uczniowie poznali tajniki produkcji energii elektrycznej i cieplnej, a także ekologiczne rozwiązania technologiczne.

W Przedszkolu nr 88 „Pod zielonym listkiem” najmłodsi uczniowie wraz z opiekunami realizują projekt „Dbamy o klimat”. Przedszkole zakupiło rośliny, które posadzono w ogrodzie i oznaczono, dzięki czemu dzieci zapoznają się z nimi i nauczą się je właściwie pielęgnować. Funkcjonowanie rozpoczęła gazetka przedszkolna pt. „Zielony Listek”, w której poruszana jest tematyka ochrony środowiska i klimatu. Odbyła się również wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego, gdzie obserwowano zmiany w przyrodzie zachodzące wskutek wzrostu temperatury.

 

Gimnazjum nr 130 aktywnie działa w ramach projektu „Żyj ekologicznie, chroń środowisko, oszczędzaj energię”. Grupa gimnazjalistów przygotowała ankietę pt. „Czy w moim domu oszczędzam?”, a następnie przeprowadziła ją wśród mieszkańców dzielnicy Ursus i uczniów szkoły. Obecnie trwa opracowywanie wyników ankiety. W przygotowaniu jest ulotka „Kilka zasad oszczędzania energii na co dzień”. Powstają opowiadania na temat: „Gołąbki w 2100 roku” oraz plakaty ekologiczne.

 

Natomiast w Gimnazjum nr 132 trwają prace nad kontynuacją zeszłorocznego projektu pt. „Zarządzamy energią w naszym mieszkaniu – i my zmniejszamy globalne ocieplenie”. Uczniowie klas trzecich wystąpili w roli instruktorów i wprowadzili pierwszoklasistów w tematykę projektu. Wspólnymi siłami, po burzliwych dyskusjach ustalono dziesięć pytań, które złożą się na treść ankiety. Przygotowano ulotkę z pytaniami, rozwieszono plakaty informujące o terminach ankiety i rozpoczęto ankietowanie w poszczególnych szkołach i w społeczności lokalnej.

 

Nie próżnuje również zespół realizatorski projektu „Działaj z energią dla klimatu” z Gimnazjum nr 118. Międzygimnazjalny konkurs dotyczący zmian klimatu uzyskał honorowy patronat Burmistrza Dzielnicy Wesoła m.st. Warszawy. Każda szkoła w dzielnicy została zaproszona do wzięcia udziału otrzymując: tematykę i regulamin zadań konkursowych oraz terminarz konkursów. W ramach etapu szkolnego przeprowadzono lekcje na temat nieracjonalnego wykorzystywania energii. Zrealizowano już dwa zadania konkursowe – na najlepszy plakat i zakładki do książki.

 

 
Marta Kałużyńska, Fundacja Nasza Ziemia