Jak pamiętamy, 1 stycznia 2012 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2013 r. poz. 1399), która z założenia miała zrewolucjonizować i usprawnić system gospodarki odpadami komunalnymi w kraju.

Usprawnienie systemu powinno nastąpić poprzez obligatoryjne przejęcie przez gminy obowiązków dotychczas spoczywających na właścicielach nieruchomości. Datą przełomową dla samorządów był 1 lipca 2013 r., ponieważ zgodnie z przepisami ustawy właśnie wtedy winien zacząć funkcjonować nowy system gospodarki odpadami komunalnymi. Z tego względu organy Inspekcji Ochrony Środowiska przeprowadziły cykl kontroli przestrzegania przez gminy przepisów znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.).

Za cel cyklu kontrolnego przyjęto ocenę wypełniania przez gminy obowiązków wynikających ze znowelizowanej u.c.p.g. Ze względu na ogólnopolski charakter kontroli, wyniki pozwoliły m.in. na częściową weryfikację danych o osiąganych przez Polskę poziomach recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych w postaci papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, przekazywanych do składowania. Ponadto pomogły zidentyfikować problemy i nieprawidłowości przy wprowadzaniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.

Kontrole trwały od 16 lipca do 8 listopada 2013 r. i objęł...