W grudniu ub.r. rząd przyjął zmiany w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Są one efektem prac legislacyjnych, których celem było nie tylko doprowadzenie do całkowitej zgodności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, ale również dodatkowe uszczelnienie systemu. W dyskusjach niejednokrotnie pojawiały się także pomysły wprowadzenia alternatywnych wariantów jego zorganizowania. Choć projekt wciąż znajduje się na etapie procesu legislacyjnego, już teraz można zastanowić się nad znaczeniem niektórych z zaproponowanych przepisów. Ich wdrożenie i skuteczne wykonywanie, w tym także unormowań dotyczących kontroli, może mieć istotny wpływ na funkcjonowanie wszystkich przedsiębiorców zaangażowanych w zagospodarowanie pojazdów wycofanych z eksploatacji (PWE).

Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU z 2013 r. poz. 1162, z późn. zm.), która weszła w życie w 2005 r., powstawała w odmiennych niż obecne warunkach, a system zbierania i zagospodarowania tych odpadów działał na zupełnie innych zasadach. Dlatego wprowadzone wtedy rozwiązania ? patrząc z perspektywy 10 lat, które minęły od ich wejścia w życie ? nawet bez obecnej nowelizacji wymagałyby co najmniej analizy zasadności i skuteczności. Część z nich zdała egzamin, a niektóre podlegają jedynie drobnym korektom. Niestety, część straciła walor użyteczności i powinna zostać zlikwidowana lub zastąpiona innymi unormowaniami.

...