Czasowa notyfikacja ustawy akcyzowej
Krajowa Izba Biopaliw (KIB) przekazała do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stanowisko branżowe dotyczące notyfikacji ustawy z 11 maja 2007 r. o zmianie ustawy akcyzowej. Pismo dotyczyło zbliżającego się spotkania w Brukseli (16 grudnia 2008 r.), podczas którego polska strona rządowa miała osobiście udzielić odpowiedzi na szczegółowe zapytania ze strony Komisji Europejskiej (KE).
W piśmie do UOKiK zawarto m.in. poniżej przedstawione informacje:
Komisja winna otrzymać czytelną informację, że rynek biopaliw w Polsce ruszył dopiero z początkiem 2008 r. wraz z wprowadzeniem obowiązku dodawania biokomponentów do paliw i biopaliw ciekłych w ramach Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).
Komisja Europejska popiera stosowanie biokomponentów i biopaliw w celu uzyskania określonych celów środowiskowych i tym samym dopuszcza stosowanie ulg dla biopaliw w celu zwiększenia ich atrakcyjności dla konsumentów. Zatem pomoc publiczna ma przede wszystkim za zadanie zwiększenie konkurencji paliw pochodzących ze źródeł odnawialnych wobec paliw pochodzenia mineralnego. Z kolei wprowadzenie obowiązku stosowania biokomponentów w paliwach i biopaliwach ciekłych nakłada na podmioty objęte obowiązkiem ponoszenie szeregu dodatkowych kosztów, których obowiązujący poziom zwolnień akcyzowych nie jest w stanie zrekompensować. Koszty te przenoszone są zawsze na ostatecznego odbiorcę – konsumenta paliwa.
Zatem wprowadzenie obowiązku realizacji NCW jakkolwiek pozwoli uzyskać efekt środowiskowy, to przy założeniu istniejącego systemu wsparcia (przed notyfikacją) nie chroni w żaden sposób konsumentów przed kosztami społecznymi takiej operacji.
Należy pamiętać, iż prawdziwą intencją wprowadzenia zmian ustawy akcyzowej z 11 maja 2007 r. było odblokowanie i zapewnienie realnego rozwoju rynku B100. Ponadto proponowane zapisy w notyfikowanej ustawie pozostają w zgodzie z art. 16 dyrektywy 2003/30/WE, mówiącym iż: „produkty wytworzone z biomasy mogą być w całości zwolnione z podatku akcyzowego”.
Dopiero realny wzrost B100 zapewnia osiągnięcie największych korzyści ekologicznych i tym samym osiągnięcie zakładanych przez KE efektów. Niestety, doświadczenia z funkcjonowania rynku w 2008 r. pokazują, że większość stanowią biokomponenty stosowane jako domieszki do paliw płynnych. Dlatego niezwykle pożądana jest zmiana charakteru tego rynku – przejście od stosowania mieszanek biokomponentów z paliwami płynnymi na rzecz szerszego rozwoju rynku B100, co zapewnia wprowadzenie zapisów notyfikowanej ustawy.
Natomiast w przypadku wątpliwości KE co do efektów równoczesnego wprowadzenia obowiązku stosowania dolewek oraz zwolnień podatkowych, podmioty zrzeszone w KIB proponują przystać na propozycję KE dotyczącą notyfikacji obecnego programu wsparcia do końca 2010 r. i dokonanie po tym terminie analizy efektów równoczesnego wprowadzenia obowiązku dolewania oraz stosowania zwolnień podatkowych.
Należy również pamiętać, iż dotychczas w KE w zasadzie nie notyfikowano (z małymi wyjątkami: case włoski) pomocy publicznej dla biopaliw przy jednoczesnym systemie obowiązku stosowania domieszek, wspartym czytelnym systemem kar. Wydaje się zatem, iż czasowa notyfikacja jest obecnie jedynym realnym rozwiązaniem, które Komisja Europejska może zaakceptować.
Tomasz Pańczyszyn, KIB