W ostatnich latach na różnych salonach samochodowych można zaobserwować wyraźnie zwiększający się nacisk na obecność pojazdów „ekologicznych”. W motoryzacji wyodrębnia się trzy zasadnicze tendencje zmierzające do ograniczenia emisji CO2.

W motoryzacji emisję CO2 można ograniczyć poprzez  usprawnianie pojazdów, a zwłaszcza ich silników termicznych, rozwój jednostek hybrydowych oraz aut o napędzie całkowicie elektrycznym.
W pierwszej grupie działania te koncentrują się głównie na podnoszeniu sprawności energetycznej przez coraz to nowsze rozwiązania konstrukcyjne silników spalinowych, coraz wydajniejsze systemy oczyszczania spalin i stosowanie nowych mieszanek biopaliw o różnym stopniu zawartości dodatków bio, pochodzących ze źródeł odnawialnych. Dostępne są również technologie oparte na zasilaniu sprężonym gazem ziemnym. Nie bez znaczenia pozostają działania zmierzające do obniżania masy pojazdów i oporów toczenia oraz poprawy ich aerodynamiki. Jednak zmniejszanie ciężaru auta przy jednoczesnym konstrukcyjnym podnoszeniu jego bezpieczeństwa staje się bardzo trudne.
 
Druga grupa to także już znane z seryjnej produkcji pojazdy hybrydowe różnej generacji i o rozmaitym stopniu „hybrydyzacji”. Można do nich zaliczyć pojazdy o napędzie benzynowym z tzw. mikrohybrydami &nd...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?