Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę w składzie 7 sędziów, której przedmiotem było wyjaśnienie zagadnienia, czy w postępowaniach w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej na podstawie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) w sprawie odstąpienia od nałożenia takiej kary.

Przepisy u.c.p.g.w rozdziale 4d przewidują nakładanie kar pieniężnych za naruszenia związane z realizacją obowiązków związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, m.in. za odbieranie odpadów komunalnych bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej, przekazywanie nierzetelnych sprawozdań przez podmioty odbierające odpady komunalne lub ich przekazywanie po terminie, brak osiągnięcia przez gminy poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne.

Różnorodność dyrektyw

W rozdziale 4d u.c.p.g. ustawodawca przewidział dużą różnorodność w zakresie dyrektyw wymiaru niektórych kar pieniężnych, mając na względzie stopień szkodliwości czynu, zakres naruszenia oraz dotychczasową działalność podmiotu. Przepisy przewidują możliwoś...