Próbując odpowiedzieć na tak postawione pytanie, trzeba zauważyć, że istotną barierą w tej kwestii może być sposób postrzegania i interpretacji kluczowych zapisów rozporządzenia taryfowego, przyjęty w orzecznictwie rodzimych sądów administracyjnych.

Problematyka dotycząca zagospodarowania wód opadowych i roztopowych (zwanych także dalej: deszczówką) ma charakter złożony, ogniskujący się nie tylko wokół problemów prawnych, ale także wokół zagadnień ekonomicznych (przykładowo zob. Burszta-Adamiak E.: Mechanizmy finansowe gospodarowania wodami opadowymi w miastach. ?Zrównoważony Rozwój ? Zastosowania? 5/2014), urbanistyczno-architektonicznych (przykładowo zob. Januchta-Szostak A.: Rola urbanistyki i architektury w gospodarowaniu wodami. ?Zrównoważony Rozwój ? Zastosowania? 5/2014), o aspektach środowiskowych i technologicznych nawet nie wspominając. Co ciekawe i godne odnotowania, w lwiej części opracowań odnoszących się do tej problematyki ? i to niezależnie od ich naukowego i merytorycznego profilu ? zgodnie wskazuje się, że niespójność rodzimego prawa jest czynnikiem zniechęcającym samorządy gminne do podjęcia decyzji o wprowadzeniu opłat za deszczówkę. Teza o niespójności, niekompatybilności przepisów Rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: rozporząd...