Skutecznym narzędziem mającym na celu poszerzenie wiedzy wykonawców o planowanym zakresie i warunkach zamówienia może być wizja lokalna. Zamawiający nie może jednak zobowiązać wykonawców do jej odbycia.

Skorzystanie (lub nie) przez wykonawcę z uczestnictwa w wizji lokalnej nie ma wpływu na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Przeprowadzenie wizji lokalnej nie jest wprost uregulowane w Ustawie z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (P.z.p.). Mimo to zamawiający często korzystają z możliwości przeprowadzania wizji lokalnej, zwłaszcza w postępowaniach na roboty budowlane. To, że może być ona częścią postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jest bezsporne w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) ? tak stwierdzono m.in. w wyroku KIO z dnia 04.04.
2012 r. o sygn. akt KIO 574/12, wyroku KIO z dnia 27.12.2012 r. o sygn. akt KIO 2744/12 oraz wyroku KIO z dnia 17.05.2013 r. o sygn. akt KIO 999/13.

Z korzyścią dla wszystkich

Wizja lokalna jest czynnością faktyczną. Dzięki niej wykonawcy przed złożeniem oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego mogą odwiedzić np. teren lub obiekt związany z przedmiotem zamówienia. Wizja lokalna jest szczególnie uzasadniona w przypadku postępowań na roboty budowlane, zwłaszcza jeśli przedmiot zamówienia jest szczególny, zabytkowy lub skomplikowany.

Zasadniczo umożliwienie zapoznania się z obiektem, którego m...