Czy przetargi są konieczne?
Czy nowe przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przystają do obecnie obowiązującego Prawa zamówień publicznych? Właściciele firm zajmujących się gospodarką odpadami twierdzą, że nie. Różnią ich jednak opinie co do konieczności ogłaszania przetargów na wywóz śmieci.
Według informacji podanych pod koniec czerwca br. przez Ministerstwo Środowiska 17 gmin w całym kraju nie zorganizowało przetargów na wywóz śmieci od mieszkańców i od 1 lipca powierzyło te zadania własnym spółkom komunalnym. To wbrew zapisom znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.). Zgodnie z nią (art. 6d ust 1 i art. 6e), wójt, burmistrz lub prezydent miasta mają obowiązek zorganizowania przetargu na odbieranie albo odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Mogą powierzyć to zadanie spółce, w której samorząd ma udziały, ale tylko jeżeli spółka wystartuje w przetargu i go wygra.
Z własną spółką łatwiej
Wymienione wyżej zapisy u.c.p.g. już w ubiegłym roku zostały zakwestionowane przez władze Inowrocławia. Tamtejszy samorząd poprosił Trybunał Konstytucyjny o zbadanie, czy są one zgodne z Konstytucją. Prezydent i radni Inowrocławia są zdania, że gmina może samodzielnie powierzyć zadania z zakresu gospodarki komunalnej własnej spółce prawa handlowego bez konieczności rozpisywania przetargu i że taka zasada wynika z ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.)...