Jeśli nowy system wsparcia OZE wejdzie w życie w 2016 r. to instalacje OZE objęte systemem aukcyjnym zaczną powstawać jakiś czas później. Wygrywający aukcje mają mieć 48 miesięcy na uruchomienie instalacji, a zatem można przypuszczać, że w niewielkim stopniu przyczynią się one do realizacji zobowiązań OZE na 2020 r.

W nadchodzących latach należy podjąć większe wysiłki na rzecz realizacji celu 3x20. KPD zakłada, iż średnioroczne tempo budowy nowych źródeł wiatrowych będzie musiało wynosić ponad 500 MW. Przed polskim rządem stoi nie tylko zadanie ustabilizowania sytuacji regulacyjnej w obszarze OZE, ale przede wszystkim przyjęcia długoterminowej strategii, która da inwestorom jasny sygnał poparcia i politycznej woli rozwoju odnawialnych źródeł w Polsce. Brak określenia długoterminowych celów może być przyczyną podjęcia decyzji o zaniechaniu realizacji inwestycji w Polsce i przeniesienia planów do innych krajów.

Należy również wskazać, że zgodność przyjętego przez Radę Ministrów 9 kwietnia 2014 r. projektu ustawy o OZE budzi poważne wątpliwości, szczególnie w zakresie zapewnienia ?pełnej implementacji przepisów? unijnej dyrektywy 2009/28/WE. Ustawodawca koncentruje się na wdrożeniu przepisów w zakresie mikroinstalacji oraz na regulacjach fakultatywnych według prawodawcy unijnego. Implementacja przepisów, które służą rozwojowi OZE, a nie są obowiązkowe, jest oczywiście zjawiskiem pozytywnym. Negatywnie trzeba natomiast ocenić fakt, iż nie została zaimple...