Czy pracodawca, który otrzymał informacje o nieprawidłowościach w firmie wraz ze wskazaniem odpowiedzialnego za nie pracownika, ma obowiązek poinformowania go o tym? Czy ma prawo udostępnić pracownikowi dane informatora?
 
Co do zasady, pracodawca powinien poinformować pracownika o otrzymaniu takiej informacji, choć Grupa Robocza Art. 29 (tj. niezależny europejski organ doradczy Komisji Europejskiej w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności) wskazuje, że możliwe są w tym względzie pewne odstępstwa. Pracodawca musi też chronić dane informatora, jednak tylko do momentu, w którym donos okaże się bezpodstawny.
Zgodnie z Ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (art. 25 ust. 1), w przypadku zbierania danych osobowych nie od osoby, której one dotyczą, administrator danych (w tym przypadku jest nim pracodawca) bezpośrednio po ich utrwaleniu ma obowiązek przekazać osobie, której dane pozyskał, kilka informacji. Są to adres swojej siedziby i pełna nazwa (albo imię i nazwisko, miejsce zamieszkania – w przypadku gdy jest to osoba fizyczna), cel i zakres zbierania danych (w szczególności o tym, komu zostały one przekazane), źródło danych, a także prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Informacje te dotyczą też uprawnień przysługujących tej osobie na mocy art. 32 ust. 1 pkt. 7 i 8 (m.in. prawo do wniesienia pisemnego, umotywowanego żądan...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?