We współczesnej polskiej rzeczywistości gospodarczej mamy do czynienia z dwoma nowymi zjawiskami. Z jednej strony, obserwujemy intensyfikację procesu wdrażania funduszy europejskich na lata 2007-2013 (bazującego w dużej mierze na doświadczeniach z poprzedniego okresu budżetowania 2004-2006), z drugiej zaś dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie na inicjację strategicznych dla wielu regionów przedsięwzięć infrastrukturalnych i inwestycyjnych, realizowanych łącznie przez partnerów prywatnych i publicznych.

O ile do procesu ubiegania się i wdrażania inwestycji publicznych w oparciu o środki unijne zdążyliśmy się przyzwyczaić i wypracować pewne standardy, o tyle przedsięwzięcia realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) budzą wiele kontrowersji. Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym z 28 lipca 2005 r. (DzU nr 169, poz. 1420) dała narzędzie prawne, które determinuje ramy współpracy sektora publicznego i prywatnego w realizacji zadania publicznego, stawiając jednocześnie przed obojgiem partnerów rozliczne wymagania (w kwestii opracowania wielowariantowej analizy ryzyka przedsięwzięcia, analiz ekonomiczno-finansowych czy też procedury prawnej wyboru partnera prywatnego). Brak spektakularnych rodzimych sukcesów w realizacji projektów opartych na przepisach ustawy skutecznie zniechęca potencjalnych partnerów do podejmowania pró...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?