Jaki wpływ będą miały zainicjowane w ubiegłym roku przez Komisję Europejską obrane strategie działań np. ku gospodarce w obiegu zamkniętym, na możliwe kierunki rozwoju termicznego przekształcania odpadów?

W stanowisku rządowym do senackiego projektu uchwalonej ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw zwrócono uwagę, że instalacje do termicznego przekształcania odpadów mają stanowić jedynie uzupełnienie systemu zagospodarowania odpadów komunalnych. Ze względu na konieczność osiągnięcia do 2020 r. poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu materiałów odpadowych przynajmniej takich jak papier, metal, plastik i szkło z gospodarstw domowych minimum 50% wagowo, moce przerobowe powyższych instalacji nie mogą przekroczyć 30% strumienia wytwarzanych odpadów komunalnych. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwa realizacja celów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu, określonych przepisami prawa UE. Stanowisko to, a w szczególności 30-procentowy limit, znajduje obecnie odzwierciedlenie w podejściu Ministerstwa Środowiska do planowanych w kraju instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych.

W kierunku gospodarki w obiegu zamkniętym

W uzasadnieniu swojego stanowiska Rada Ministrów odwołała się do inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) zawartej w komunikacie ?Towards a circular economy: a zero waste programme for Europe? z lipca 2014 r. W dokumencie tym określono now...