Zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mocno zaniepokoiły dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Legnicy. Dlatego zwrócił się on z prośbą o wyjaśnienie pewnych wątpliwości do Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. List ten trafił również do nas. Poniżej prezentujemy jego treść, a w kolejnych wydaniach spróbujemy skomentować przedstawione zarzuty i wątpliwości.
(red.)


W sprawie przepisów Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (DzU Nr 100 z 18.09.2001 r., poz. 1085).

Przepisy tej ustawy (art. 53) wprowadzają zmiany do Ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, nakładając nowe obowiązki na gminy i zarządców dróg. Nakazując gminom m.in. organizację selektywnej zbiórki i segregację odpadów komunalnych a zarówno gminom, jak i zarządcom dróg zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z ulic, placów i terenów otwartych.
Podobne brzmienie miały dotychczasowe przepisy. Nakładały one (jak i obecnie) na właścicieli nieruchomości przylegających do dróg publicznych obowiązek utrzymywania w czystości chodników, w tym usuwania z nich błota, śniegu i lodu. Niestety, najnowsze ich brzmienie, pozostawiając sprzątanie chodników właścicielom nieruchomości, dokłada zarządcom dróg obowiązek wywozu...