Wdrożenie w życie nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wymaga przyjęcia przez rady gmin szeregu uchwał. Na pierwszy plan wysuwa się regulamin utrzymania czystości i porządku, który określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Jest on też jednym z najczęściej skarżonych aktów prawa miejscowego. Warto zatem zapoznać się z bogatym orzecznictwem dotyczącym regulaminowych zapisów, aby wyeliminować najczęstsze nieprawidłowości.
Pierwszą kwestią, nad którą należałoby się zastanowić, jest to, czy zapisy poprzednio obowiązującego regulaminu można wprowadzić do nowego regulaminu, jeśli nie były one podważane przez nadzór prawny wojewody. W takim przypadku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (WSA) wskazał, że statuowane obowiązki powinny mieć swoje jednoznaczne źródło w delegacji ustawowej. Nie ma znaczenia fakt, że podobne do zakwestionowanego przez wojewodę obowiązki zostały ujęte w regulaminach utrzymania czystości i porządku na terenie innych gmin oraz iż taki zapis istniał we wcześniejszym regulaminie na terenie skarżącej gminy (wyrok z 28 lutego 2008 r., sygn. akt II SA/Gl 998/07).
Określony ustawowo (Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – t.j. DzU z 2012 r. poz. 391 – u.c.p.g.) w art. 4 ust. 2 zakres spraw do regulacji w postaci regulaminu stanowi katalog zamknięty. Uchwalając r...