Z Norbertem Rethmannem, przewodniczącym Rady Nadzorczej RETHMANN, rozmawia Wojciech Dutka


Jakie były najistotniejsze przyczyny decyzji RETHMANN o wejściu w 1992 r. na rynek polski?
Z początkiem lat 90. RETHMANN realizował swój cel – międzynarodowy rozwój w Europie. Polska, która ma ponad 38 mln mieszkańców, jest ciekawym rynkiem. Dla nas, firmy wyspecjalizowanej w gospodarce odpadami i recyklingu, jej potencjał wynikał przede wszystkim z faktu, że gospodarka odpadami nie była tu jeszcze mocno rozwinięta. Nie istniała selektywna zbiórka odpadów, brakowało także urządzeń do ich przetwarzania i recyklingu. Idea gospodarki recyrkulacyjnej nie była jeszcze rozpowszechniona w społeczeństwie. Od początku wierzyliśmy w dobry rozwój tego obszaru i wejście na ten rynek postrzegaliśmy jako szansę na wzrost dla naszego przedsiębiorstwa. Chcieliśmy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenia, by móc uczestniczyć w budowie nowoczesnej gospodarki odpadami w Polsce.

Czy podczas ekspansji w Polsce okazały się pomocne doświadczenia zebrane na terenie byłego NRD po zjednoczeniu Niemiec?
Tylko w ograniczonym stopniu. Nie porównywaliśmy bezpośrednio Niemiec Wschodnich i Polski, ponieważ rynki te są całkowicie różne. Gospodarka odpadami w Polsce to rynek liberalny – w Niemczech jest inaczej. Tak więc w momencie wejścia na rynek musieliśmy nastawić się na inne warunki. Ustawodawstwo i niskie jeszcze wtedy standardy środowiskowe wymagały od nas tworzenia indywidualnych koncepcji gospodarowania odpadami dla mieszkańców, gmin i zakładów przemysłowych. Decydujące w tym wypadku były nasze ogólne doświadczenia.

A jakie doświadczenia zdobyliście w ciągu ostatnich 12 lat w Polsce?
Dla zagranicznych inwestorów w krajach Wschodniej i Środkowej Europy szczególne znaczenie mają stabilność polityczna i możliwość polegania na przepisach. Kryteria te zmieniły się na korzyść. Przyczyniło się to także do tego, że dzięki transferowi naszego know-how i wsparciu polskiej kadry zarządzającej mogliśmy stworzyć podwaliny nowoczesnej gospodarki odpadami. Już w 1994 r., czyli w dwa lata po wejściu na rynek, uruchomiliśmy pierwszą sortownię w Poznaniu i następnie w 1995 r. w Szczecinie. Obecnie posiadamy sześć sortowni, cztery magazyny odpadów niebezpiecznych i dwie instalacje do niszczenia danych. Chciałbym podkreślić fakt, że jako niemieckie przedsiębiorstwo spotkaliśmy się z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony polityków, urzędów i mieszkańców i w ten sposób współpraca rozwijała się dalej przez lata. W naszych polskich zakładach, podczas współpracy Polaków i Niemców, mieliśmy tylko pozytywne doświadczenia. Wrażenie zrobiła na mnie mentalność ludzi – ich otwartość, serdeczność i gościnność. Zatrudniani przez nas w zakładach w Polsce pracownicy są bardzo zaangażowani i sumienni.

Co zmieni się po 1 maja? Jaki bezpośredni wpływ na działalność RETHMANN ma przystąpienie Polski do Unii?
Z praktycznego punktu widzenia przystąpienie do Unii nie ma prawie żadnego wpływu na naszą działalność. W 28 oddziałach pracujemy już zgodnie ze standardami europejskimi. Dotyczy to zarówno techniki samochodowej i sposobów postępowania z odpadami, jak i obsługi urządzeń do sortowania i recyklingu. Jeśli chodzi o aspekt rozwoju rynku, to zmieni się wiele. Polska musi wypełnić normy unijne, co prowadzić będzie do dalszego rozwoju gospodarki recyrkulacyjnej. Selektywna zbiórka na terenie całego kraju jest przykładem przedsięwzięcia, którego realizacja nastąpi w najbliższej przyszłości. W ciągu kilku najbliższych lat w Polsce nastąpi znaczny wzrost tzw. świadomości ekologicznej, a to jest istotny warunek do dalszego rozwoju gospodarki odpadami.

Jak Pan ocenia konkurencję na polskim rynku usług komunalnych? Czy nastąpi dalsze rozdrobnienie polskich firm i konsolidacja zagranicznych?
Większość rynku wciąż należy do firm komunalnych. Jednakże gminom często brakuje środków finansowych do realizacji zobowiązań ustawowych. Rozwiązaniem jest współpraca samorządów i kapitału prywatnego w oparciu o model tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego. W wielu miastach w Polsce współpracujemy w ten sposób z samorządami. We wszystkich przypadkach partnerstwo przyniosło pozytywne efekty dla obu stron. Odnośnie konkurencji mogę powiedzieć jedynie tyle, że ten, kto odpowiada na wymogi rynku, jest mocno zorientowany na klienta i efektywnie wykorzystuje swoje pojazdy i urządzenia, może pozostać bez obaw na rynku. My pod tym względem jesteśmy dobrze przygotowani.

Jak wygląda strategia rozwoju przedsiębiorstwa RETHMANN w Polsce do roku 2010? Jakie są plany odnośnie działalności i nowych inwestycji?
Także w przyszłości zamierzamy rozwijać współpracę z samorządami i dążymy do utworzenia dalszych spółek PPP. Podobnie chcemy nadal rozwijać nasze dotychczasowe doświadczenia zdobyte w ramach partnerstwa firm podczas współpracy z przedsiębiorstwami z sektora przemysłowego, handlu i rzemiosła. Naszym celem w Polsce jest intensyfikacja rozwoju nowoczesnej gospodarki odpadami i zarządzania strumieniami surowców. Szanse na rozwój postrzegamy w odbiorze odpadów od mieszkańców oraz w odbiorze, przetwarzaniu i sprzedaży surowców. Wymaga to jednak gotowości do inwestycji. Obecnie inwestujemy w utworzenie największego centrum recyklingowego w Warszawie – sam pierwszy etap budowy kosztował ponad 23 mln zł.
W najbliższych latach RETHMANN będzie dalej inwestował w tworzenie instalacji do przetwarzania papieru, szkła, metalu i tworzyw sztucznych oraz w mechaniczno-biologiczne instalacje do przetwarzania odpadów przemysłowych. Dotyczy to także stworzenia dodatkowych mocy przerobowych w zakresie tymczasowych magazynów odpadów, składowisk i spalarni. Wykorzystując naszą sieć oddziałów, planujemy dalszy rozwój oferty dla gmin, handlu, przemysłu, rzemiosła i usług. Czeka nas wiele zadań i wyzwań, ale bez obaw spoglądamy w przyszłość.

Dziękuję za rozmowę.


Portret przedsiębiorstwa
RETHMANN Entsorgungs jest jednym z największych na świecie przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie gospodarki odpadami i gospodarki wodno-ściekowej. Wykorzystując tradycje rodzinnego przedsiębiorstwa odnoszącego sukcesy od dziesięcioleci, orientuje się przede wszystkim na wymagania klienta. Przedsiębiorstwo oferuje szeroki zakres usług dla gmin, przemysłu, handlu i rzemiosła. Zapewnia odbiór odpadów od ponad 11,6 mln mieszkańców. RETHMANN działa na rynkach międzynarodowych, obecnie w 14 krajach, 3900 pojazdów przewozi rocznie aż 6 mln ton surowców. Ponad 200 instalacji do sortowania, odzyskiwania i przetwarzania przyczynia się do tego, że cenne surowce powracają do cyklów produkcyjnych.

Liczby, dane, fakty – RETHMANN Entsorgungs
Obroty 2002: 722 mln euro
Inwestycje 2002: 119 mln euro
Pracownicy: 7791


RETHMANN Recycling w Polsce
Utworzenie wraz z miastem Poznań przedsiębiorstwa o mieszanym kapitale umożliwiło firmie RETHMANN wejście w 1992 r. na rynek polski. W ciągu minionych 12 lat przedsiębiorstwo sukcesywnie rozwijało swoją działalność. Obecnie ma sieć oddziałów w 28 siedzibach na terenie całej Polski i jest wiodącą w Polsce firmą na rynku gospodarki odpadami.
RETHMANN oferuje usługi związane z odbiorem odpadów komunalnych i przemysłowych. Począwszy od klasycznego wywozu odpadów od mieszkańców, poprzez zbiórkę surowców wtórnych, aż po gospodarowanie odpadami przemysłowymi i niebezpiecznymi. Ponadto firma eksploatuje urządzenia niezbędne do przetwarzania odpadów oraz zajmuje się sprzedażą surowców wtórnych, takich jak papier, szkło, metal i tworzywa sztuczne. Dodatkowo RETHMANN oferuje usługi niszczenia papierowych i magnetycznych nośników informacji, a także usługi związane z utrzymaniem czystości i przejezdności dróg oraz pielęgnację terenów zielonych. Kolejnym obszarem jest gospodarka wodna w gminach i przedsiębiorstwach – zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków.
RETHMANN postrzega siebie jako partnera samorządu, przemysłu i handlu. Przedsiębiorstwo współpracuje z wieloma gminami w Polsce oraz z sektorem przemysłowym. Do grona klientów należą tak znane firmy jak OPEL Polska, LIDL Polska, Philip Morris czy FORTIS Bank Polska.

Liczby, dane, fakty – RETHMANN Recycling
Inwestycje 2002: 18,6 mln euro
Pracownicy: 2008
Przykłady udanej współpracy z miastami:
Od 1992 r. Poznań
Od 1993 r. Szczecin
Od 1995 r. Świdnik
Od 1996 r. Tarnowskie Góry
Od 2000 r. Otwock
Od 2002 r. Ostrowiec Świętokrzyski
Od 2002 r. Gliwice