Z powodu braku w naszym kraju nowoczesnych linii technologicznych do demontażu pojazdów powszechna jest obecnie kasacja pojazdów w niewielkich punktach demontażu, gdzie proces ten wykonywany jest często obok zasadniczej działalności, np. przy warsztatach samochodowych, na terenach magazynowo-warsztatowych zakładów rolniczych, przy komisach samochodowych itp. Ocenia się, że obecnie w całym kraju na złomowiska trafia ok. 500 tys. pojazdów, z czego recyklingiem objęte jest tylko ok. 20%.

Zgodnie z prognozami rozwoju motoryzacji na drogach Polski w 2010 r. jeździć będzie 21 mln samochodów1. Każdy pojazd po okresie eksploatacji ulega zniszczeniu (kasacji). Obecnie, w oparciu o obowiązujące przepisy, w województwach prowadzona jest weryfikacja uprawnionych składnic złomu, celem ujednolicenia warunków na jakich działać będą składnice upoważnione przez wojewodę do kasacji zniszczonych pojazdów. Z punktu widzenia ochrony środowiska istotą sprawy jest sposób dokonywania kasacji w uprawnionych punktach.
Inwestycje związane z kasacją zniszczonych pojazdów są zaliczane do „mogących pogorszyć stan środowiska”. Określają to przepisy §2 punkt 4 lit. k Rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i ...