Na przełomie XX i XXI w. liczbę pojazdów z silnikami spalinowymi szacowano na ok. 700 mln. W ciągu roku samochody te wytwarzają ok. 4 mln ton dwutlenku węgla, co stanowi blisko 60% jego całkowitej emisji do atmosfery. W przypadku silników wysokoprężnych, poważny problem stanowi tzw. zadymienie spalin i znajdujące się w nich cząstki stałe. Jeżeli samochód z silnikiem benzynowym nie jest wyposażony w katalizator, to w gazach wylotowych znajdują się znaczące ilości trującego tlenku węgla i azotu. Z drugiej strony, samochody zapewniają ogromną mobilność ludności oraz łatwość dystrybucji dóbr, przy relatywnie niskich kosztach samych pojazdów i ich eksploatacji, a czasami są również źródłem przyjemności i rozrywki.


Samochody elektryczne

Najczęściej proponowanym rozwiązaniem, mającym doprowadzić do zmniejszenia ujemnych efektów ekologicznych powszechnego stosowania samochodów, jest zastąpienie silników spalinowych w autach silnikami elektrycznymi. Świadomość ograniczonych zasobów wciąż drożejącej ropy naftowej jest kolejnym argumentem za taką właśnie drogą rozwoju środków transportu. W przypadku samochodu z napędem elektrycznym, najważniejszym problemem technicznym jest zapewnienie wysokowydajnego źródła prądu elektrycznego. W dwóch skrajnych przypadkach może nim być bateria akumulatorowa albo stos ogniw paliwowych. Zarówno pierwsze, jak i drugie rozwiązanie nie jest pozbawi...