Wiele osób traktuje rower niezbyt poważnie – jako swoistą „zabawkę” dla dzieci i młodzieży, a co najwyżej jako sprzęt służący do sportowego lub rekreacyjnego „wyżycia się” w dni wolne od pracy. Tymczasem rower jest pełnoprawnym środkiem transportu i może być traktowany jako substytut samochodu.
Czy jest to możliwe przy tak wielkim dostępie do samochodu, jaki obserwujemy obecnie? Długość zdecydowanej większości podróży samochodowych nie przekracza 5 km. To przede wszystkim one mogą być zastąpione przez rowery – tego domaga się europejska i światowa polityka transportowa. ONZ-owska AGENDA 21, dokumenty OECD, ECMT (European Conference of Ministers of Transport) i WHO, a także Białe i Zielone Księgi UE stawiają wobec władz różnych szczebli szereg wymagań.
Wymagania wobec władz
Jednym z głównych wymagań jest integracja zagospodarowania terenu i planowania transportu w taki sposób, aby zmniejszyć zapotrzebowanie na transport i umożliwić rozwój alternatywnych wobec samochodów form komunikacji, a także zachęcanie do korzystania z niesilnikowych środków transportu (poprzez tworzenie sieci dróg dla rowerów i pieszych). W tym celu należy tak kształtować przestrzeń, aby ułatwić rowerzystom dostęp do obszarów mieszkalnych, miejsc pracy oraz obszarów handlu i wypoczynku. Należy też kreować dogodne wa...