Począwszy od 2018 roku, obowiązkowe audyty zewnętrzne w branży gospodarki odpadami muszą być wykonane przez weryfikatora EMAS posiadającego akredytację Polskiego Centrum Akredytacji w obszarze gospodarki odpadami. To, czy audyty te spełnią pokładane w nich oczekiwania, zależy jednak od stosowania przez wszystkich weryfikatorów EMAS dobrych praktyk audytowania.

Obowiązek wykonania akredytowanego audytu

Obowiązek wykonania audytów w obszarze gospodarki odpadami wynika z następujących aktów prawnych:

  • Ustawy z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (DzU z 2013 r. poz. 888, z późn. zm.),
  • Ustawy z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2015 r. poz. 1688, z późn. zm.).

Pierwsza ustawa wprowadziła obowiązek poddania się audytowi przez przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO i EDPR dla odpadów opakowaniowych (zwanego dalej ?audytem recyklera?), a druga przez przedsiębiorców prowadzących zakłady przetwarzania oraz organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zwanego dalej ?audytem zużytego sprzętu?).

Obie ustawy powierzyły wykonanie audytu jednostce certyfikacyjnej posiadającej status weryfikatora EMAS. Ustawa z 12 października 2017 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2017 r. poz. 2056) wprowadziła w życie wymóg uzysk...