Domena marszałka czy starosty: Zezwolenia na gospodarowanie odpadami.
Ustawa z 12 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2013 r. poz. 21 ze zm.) w art. 41 ust. 1 przewiduje, iż, co do zasady, gospodarowanie odpadami wymaga uzyskania zezwolenia. Zezwolenia te wydawane są przez właściwe organy administracji, przy czym właściwość określona jest przez odpowiednie przepisy ustawy, odwołujące się także do innych aktów. Przepisy te w pewnych przypadkach budzą jednak wątpliwości.
Problematyczne mogą być m.in. sytuacje, w których zezwolenia na gospodarowanie odpadami łączone są z innymi decyzjami (w tym pozwoleniami na wytwarzanie odpadów) bądź też zawierane są w treści innych decyzji (w szczególności pozwoleń zintegrowanych). Wydaje się więc celowe bliższe przyjrzenie się tym regulacjom.
Łączenie decyzji
Pierwsza ze wspomnianych możliwości ? łączenia decyzji związanych z postępowaniem z odpadami ? wynika z art. 45 ust. 4 ustawy o odpadach, zgodnie z którym wytwórca odpadów prowadzący ich zbieranie lub przetwarzanie może być zwolniony z obowiązku uzyskania odrębnego zezwolenia na prowadzenie tej działalności, jeżeli posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Z przepisu wynika, że niejako pierwotne znaczenie ma decyzja pozwalająca na wytwarzanie odpadów ? posiadanie takiej decyzji zwalnia z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie bądź przetwarzanie. Możliwe to jest jednak, zgodnie z art. 45 ust. 6 ustawy o odpadach, pod warunkiem wprowadzenia odpowiednich postanowień, dotyczących gospod...