Spośród aktów prawnych regulujących gospodarkę samochodami wycofanymi z eksploatacji (SWE) w Polsce należy wyróżnić przede wszystkim Ustawę z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Podkreślić trzeba, iż ustawodawca za pośrednictwem przepisów regulujących gospodarkę odpadami starał się uporządkować rynek SWE.
Miało to miejsce zarówno poprzez wdrożenie do polskiego prawodawstwa postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, jak i przy okazji dokonał próby stworzenia systemu finansowania recyklingu SWE w Polsce.
Subkonto wrakowe
Instytucją odpowiedzialną za gromadzenie środków i ich rozdział na działania związane z rozwojem recyklingu w Polsce jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Na odrębnym rachunku NFOŚiGW, tzw. subkoncie wrakowym, gromadzone są wpłaty od osób fizycznych, które dokonały wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu i przedsiębiorców wprowadzających do 1000 SWE/rocznie, którzy decydują się nie zapewniać sieci recyklingu. Wpływają też należności od wprowadzających, którzy podlegają obowiązkowi zapewnienia sieci, ale z tego obowiązku się nie wywiązali1. Przepisy ustawy doprecyzowane zostały zapisami Rozporządzenia Rady Minist...