Drodzy Czytelnicy,
Aby zagwarantować ciągłość i skuteczność realizacji zadań „prośrodowiskowych”, określonych odpowiednimi planami i programami, ustawodawca nałożył na organy wykonawcze województw obowiązek monitorowania i sprawozdawczości w cyklach dwuletnich.
Również na tym etapie zarządzania środowiskiem, funkcja logicznego – spójnego systemu została przewidziana przez ustawodawcę, mianowicie, w kolejnej noweli ustawy o odpadach zapisano terminy sprawozdawczości dla poszczególnych szczebli samorządu i dokumentu krajowego. Mówimy oczywiście o planach gospodarki odpadami. Ustawodawca sprecyzował konieczność przekazywania sprawozdawczości przez jednostki niższego szczebla do samorządów szczebla wyższego, zarządy województw przedkładają sprawozdanie zarówno sejmikowi jak i ministrowi właściwemu do spraw środowiska.
Poza działem programowo – planistycznym samorząd wojewódzki, w zakresie ochrony środowiska, jest odpowiedzialny za całość systemu opłat z tytułu korzystania ze środowiska – czyli naszą działalnością przyczyniamy się do budowania zasobów funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, z których realizowana jest większość działań inwestycyjnych i pozainwestycyjnych w sferze ekologii w województwie. Samorząd wojewódzki odpowiada również za prowadzenie wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami (odpady niebezpieczne, oleje odpadowe, osady ściekowe, spalarnie odpadów, instalacje do składowania) wraz z rejestrem udzielanych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz sporządza raport wojewódzki i przekazuje go ministrowi środowiska. Analogiczna baza danych i sprawozdawczość prowadzona jest w zakresie odpadów opakowaniowych i opłaty produktowej. Ustawodawca przekazał samorządom narzędzia, które umożliwiają bieżącą kontrolę wszystkich podmiotów korzystających ze środowiska, również jako element tworzenia systemowych rozwiązań przy budowaniu kompleksowego zarządzania środowiskiem. Analizując dalej rządowy plan reorganizacji systemu zarządzania środowiskiem, w ustawie z lipca ubiegłego roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej ustawodawca przekazał organom samorządu wojewódzkiego kompetencje dotyczące problematyki łowiectwa i geologii w województwie, a od roku 2008 szeroki zakres działań określonych w ustawie prawo ochrony środowiska, ustawie o odpadach, prawie wodnym, ustawie o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Mam nadzieję, że przedstawiony zakres kompetencji samorządów wojewódzkich, uporządkował postrzeganie roli samorządów i zadań przypisanych samorządom wojewódzkim w procesie zarządzania środowiskiem. Jestem pewny, że działania podejmowane w województwie zachodniopomorskim pozwolą sprawnie wdrożyć do naszych stałych zadań nowy pakiet kompetencji. Aktualnie nasz wysiłek koncentrujemy na tym, aby wykreowany na szczeblu wojewódzkim system zarządzania środowiskiem umożliwiał kompleksową realizację działań w obszarze środowisko. Dążymy do stworzenia sytemu, który będzie uwzględniał uniwersalność problematyki środowiskowej, przecież jest ona nierozerwalnie związana z każdym aspektem działalności człowieka. Żywię nadzieję, że wdrożony w województwie zachodniopomorskim model zarządzania środowiskiem przyczyni się do wzbogacenia walorów naszego regionu, będzie sprzyjał kompetentnym inwestorom, obdarzał hojnie bogactwem natury odpowiedzialną społeczność i miłych gości Województwa Zachodniopomorskiego.
Zygmunt Meyer
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego