Drogowe przejścia dla zwierząt
Krzysztof Kasprzak, Beata Raszka
Jedną z funkcji zieleni przydrożnej jest ochrona środowiska i zasobów przyrody wokół drogi. Roślinność wokół drogi nie tylko chroni przed hałasem, kurzem i spalinami, umożliwia ochronę wód przed zanieczyszczeniem i poprawia warunki klimatyczne otoczenia, ale także w dużej mierze umożliwia ochronę zwierząt, będąc naturalnym siedliskiem dla wielu gatunków.
Potencjalne niekorzystne oddziaływanie drogi na środowisko, w tym na zwierzęta, dotyczy zarówno jej budowy, jak i eksploatacji. Związane jest głównie ze1: zmniejszeniem lub utratą naturalnych siedlisk, niszczeniem i fragmentacją terytoriów, zmianą stosunków wodnych i rozdzielaniem ekosystemów, utratą wodopojów i miejsc zdobywania pożywienia, ponadto z zanieczyszczaniem powietrza, hałasem, drganiami, wibracjami i zwiększoną penetracją terenu przez ludzi oraz z zakłóceniami spowodowanymi przez samą budowę.
Uwzględnienie tych ujemnych oddziaływań umożliwia zmniejszenie lub wyeliminowanie niekorzystnych skutków budowy i eksploatacji drogi.
Drogi, nawet przy małym natężeniu ruchu, stanowią dla zwierząt, zwłaszcza lądowych, trudno przekraczalne bariery. Dla małych zwierząt wtargnięcie na drogę kończy się najczęściej śmiercią. Całkowicie nieprzekraczalne dla zwierząt są szerokie autostrady, drogi ekspresowe, główne drogi ruchu przyspieszonego i częściowo także główne. Przekraczanie dróg przez zwierzęta stanowi również zagrożenie dla podróżuj...
Jedną z funkcji zieleni przydrożnej jest ochrona środowiska i zasobów przyrody wokół drogi. Roślinność wokół drogi nie tylko chroni przed hałasem, kurzem i spalinami, umożliwia ochronę wód przed zanieczyszczeniem i poprawia warunki klimatyczne otoczenia, ale także w dużej mierze umożliwia ochronę zwierząt, będąc naturalnym siedliskiem dla wielu gatunków.
Potencjalne niekorzystne oddziaływanie drogi na środowisko, w tym na zwierzęta, dotyczy zarówno jej budowy, jak i eksploatacji. Związane jest głównie ze1: zmniejszeniem lub utratą naturalnych siedlisk, niszczeniem i fragmentacją terytoriów, zmianą stosunków wodnych i rozdzielaniem ekosystemów, utratą wodopojów i miejsc zdobywania pożywienia, ponadto z zanieczyszczaniem powietrza, hałasem, drganiami, wibracjami i zwiększoną penetracją terenu przez ludzi oraz z zakłóceniami spowodowanymi przez samą budowę.
Uwzględnienie tych ujemnych oddziaływań umożliwia zmniejszenie lub wyeliminowanie niekorzystnych skutków budowy i eksploatacji drogi.
Drogi, nawet przy małym natężeniu ruchu, stanowią dla zwierząt, zwłaszcza lądowych, trudno przekraczalne bariery. Dla małych zwierząt wtargnięcie na drogę kończy się najczęściej śmiercią. Całkowicie nieprzekraczalne dla zwierząt są szerokie autostrady, drogi ekspresowe, główne drogi ruchu przyspieszonego i częściowo także główne. Przekraczanie dróg przez zwierzęta stanowi również zagrożenie dla podróżuj...