W ostatnich dniach lutego br. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (UC 99). Nowelizacja w szczególności ma za zadanie częściowo implementować do polskiego porządku prawnego Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Zmiany mają obszerny charakter i dotykają wielu zagadnień, m.in. w obszarze biometanu, klastrów energii, transpozycji ww. dyrektywy, zwanej też REDII w zakresie ciepłownictwa i chłodnictwa, gwarancji pochodzenia, Krajowego Punktu Kontaktowego OZE, procedur administracyjnych czy partnerskiego handlu energią – peer to peer. 

Proponowana regulacja jest zbyt obszerna, by omówić ją na łamach jednego artykułu, zwłaszcza że proces prawotwórczy jest dopiero we wstępnej fazie i do jego zakończenia wiele jeszcze może się zmienić. Dlatego też w tym tekście zasygnalizowane zostaną propozycje odnośnie do biometanu, a w kolejnych publikacjach pokrótce omawiane będą kolejne planowane rozwiązania. 

Jak podano w uzasadnieniu do projektu, polityka unijna, cele wyznaczone państwom członkowskim w Europejskim Zielonym Ładzie oraz REDII wskazują na zasadność rozwoju produkcji biometanu jako nowego kierunku wykorzystywania biogazu o...