Konkurs o Tytuł Dyrektora Roku to wspólna inicjatywa Krajowego Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast oraz „Przeglądu Komunalnego”. Celem tego przedsięwzięcia jest nagrodzenie osób zasłużonych dla sektora gospodarki komunalnej, posiadających zdolności menedżerskie i wdrażających zasady nowoczesnej gospodarki odpadami.

W czerwcu br. zakończono przyjmowanie głosów na osoby nominowane w tegorocznej edycji, na ich podstawie Kapituła wyłoniła pięciu pretendentów do tytułu Dyrektora Roku 2006. Ich sylwetki prezentujemy poniżej. O tym, kto zwycięży w tegorocznym plebiscycie, zadecydują wyniki audytów przeprowadzonych przez przedstawicieli Kapituły. Ostateczna decyzja o wyborze Dyrektora Roku 2006 zapadnie 19 września br. podczas posiedzenia Kapituły poprzedzającego XXXI Zjazd KFDZOM w Spale.
Uroczyste przyznanie tytułu Dyrektora Roku 2006, połączone z wręczeniem statuetki Heraklesa, nastąpi w listopadzie podczas Międzynarodowych Targów Ekologicznych POLEKO 2007 w Poznaniu.
(rdz)



Michał Kasztelan
prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa
Gospodarki Komunalnej, Jelenia Góra


W Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Jeleniej Górze pracuje od 1976 r., od 1980 r. – jako zastępca dyrektora, a od 1990 r. – jako dyrektor. Od 1997 r., po przekształceniu w spółkę, jest prezesem Zarządu. W 2000 r. na terenie Jeleniej Góry i sąsiednich gmin wprowadził selektywną zbiórkę odpadów z tworzyw sztucznych. W 2003 r. uruchomił instalację odgazowania na składowisku odpadów. Obecnie MPGK wdraża selektywną zbiórkę szkła i baterii. Ostatnio zakończone inwestycje to m.in. magazyn na potrzeby selektywnej zbiórki opakowań szklanych, zaplecze socjalne i stacja produkcji solanki. Ponadto rozpoczęto zbiórkę zużytego sprzętu AGD. Za wyniki w pracy zawodowej był wielokrotnie wyróżniany i nagradzany, m.in. w 1989 r. otrzymał Srebrną Honorową Odznakę „Zasłużony dla Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej”. Za uruchomienie kotłowni na zrębki drewniane uzyskiwane z odpadów drewnianych powstających w wyniku cięć sanitarnych zieleni wysokiej w mieście firma otrzymała wyróżnienie w konkursie Polskiej Izby Ekologii „Ekolaury 2002”. W 2003 r. Kapituła Plebiscytu na Dyrektora Roku Zakładu Oczyszczania Miasta przyznała mu „Honorowy Dyplom Heraklesa” za długoletnią i efektywną pracę menedżerską na rzecz tworzenia i rozwoju krajowej gospodarki odpadami. Był jednym ze współzałożycieli Krajowego Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast; w jednej z kadencji był członkiem Zarządu Forum. Za długoletnie i aktywne uczestnictwo w działalności stowarzyszenia na rzecz budowy i rozwoju polskiego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi otrzymał Platynowy List Gratulacyjny. Ponadto za swą pracę i działalność uhonorowany został medalami „Za zasługi dla województwa jeleniogórskiego” i „Zasłużony dla Jeleniej Góry”, a także Srebrnym i (dwukrotnie) Złotym Krzyżem Zasługi. Niezależnie od wykonywanego zawodu znajduje czas na pracę społeczną. W latach 1994-1998 był radnym w Jeleniej Górze – pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Był m.in. w grupie liderów przy opracowywaniu Polityki Ekologicznej i Strategii Rozwoju Jeleniej Góry. Jako prezes Zarządu MPGK wykazuje żywe zainteresowanie problemami pracowników, a przy ich rozwiązywaniu współpracuje z zakładowymi organizacjami związkowymi, umiejętnie godząc interesy spółki i pracowników.


Tadeusz Koper
prezes Zarządu Przedsiębiorstwa
Gospodarki Komunalnej, Słupsk


Pracę w gospodarce komunalnej rozpoczął w Słupsku na stanowisku kierownika Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego, a następnie naczelnika Wydziału. Pełnił też funkcję zastępcy dyrektora ds. ekonomicznych w Wojewódzkim Zjednoczeniu Przedsiębiorstw Gospodarki Komunalnej oraz dyrektora naczelnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. W 1992 r. po przekształceniu Przedsiębiorstwa w spółkę prawa handlowego objął funkcję prezesa Zarządu, którą sprawuje nieprzerwanie od 15 lat. Był wielokrotnie odznaczany i wyróżniany za pracę na rzecz ochrony środowiska (m.in. Złotą Odznaką „Za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej”, Dyplomem Uznania Ministra Środowiska za szczególne osiągnięcia w tworzeniu i rozwoju krajowej gospodarki odpadami). Firma otrzymała Certyfikat i tytuł „Firmy Przyjaznej Środowisku” w IV, V, VI i VII edycji Konkursu Ekologicznego „Przyjaźni Środowisku”, a w 2005 r. Bursztynowy Medalion Słupskiego Biznesu oraz tytuł „HIT 2005” za kompleksową gospodarkę odpadami w mieście i powiecie słupskim. W Konkursie „Srebrny Niedźwiedź 2005” Tadeusz Koper został głównym laureatem w kategorii Menedżer Słupskiej Gospodarki, a kierowane przez niego PGK Słupsk w kategorii – Lider Promocji Słupskiej Gospodarki. Przedsiębiorstwu przyznano także Certyfikat i tytuł Mecenas Polskiej Ekologii. Za największe osiągnięcie uznać należy realizację projektu rozbudowy i modernizacji składowiska w Bierkowie, przewidzianego na lata 1995-2008. Ważnymi inwestycjami mającymi usprawnić pracę na składowisku była budowa dwóch sortowni mechanicznych z linią do sortowania tworzyw sztucznych i szkła oraz zakup dwóch wag samochodowych zapewniających pełną ewidencję wwożonych na składowisko odpadów. Ponadto zainwestowano w myjnię kół i podwozi oraz myjnię pojazdów, kontenerów i surowców wtórnych. Kolejne inwestycje to staw stabilizacyjny na odcieki i dwa generatory wraz z blokiem cieplnym. Status wyjątkowego rozwiązania otrzymała instalacja służąca do odzysku biogazu, który wykorzystywany jest do produkcji energii elektrycznej, pokrywającej potrzeby zaplecza technologicznego i socjalnego składowiska. Zakończenie III etapu rozbudowy i modernizacji składowiska w 2008 r. to plan minimum w karierze zawodowej kandydata.


Sabina Kowalska
prezes Zarządu Eko Dolina, Łężyce

Od kilkunastu lat związana jest z ochroną środowiska i gospodarką odpadami. Pełniła funkcję inspektora ochrony środowiska w Urzędzie Rejonowym w Wejherowie. Od 1993 r. kierowała działem gospodarki odpadami w Komunalnym Związku Gmin „Dolina Redy i Chylonki”. Funkcję prezesa międzygminnej spółki Eko Dolina pełni od momentu jej założenia, tj. od 1998 r. Jest autorką szeregu dokumentów o charakterze strategicznym dla regionalnej gospodarki odpadami, w tym: programu gospodarki odpadami dla aglomeracji gdyńskiej i miast sąsiadujących, analizy technologicznej i ekonomicznej oraz studium wykonalności dla zakładu zagospodarowania odpadów w Łężycach. Za swoje główne osiągnięcie uważa przygotowanie projektu i budowę zakładu w Łężycach. Odpowiadała za montaż finansowy projektu, sporządzała aplikację do Komisji Europejskiej, uczestniczyła w tworzeniu dokumentów przetargowych i wdrożeniu projektu. Zakład zagospodarowania odpadów w Łężycach jest uznawany za jeden z najnowocześniejszych w Polsce, wyposażony w sortownię, kompostownię, elektrownię biogazową, stację demontażu pojazdów i szereg innych obiektów. Obecnie zarządza zakładem zatrudniającym blisko sto osób i przygotowuje kolejne fazy jego rozbudowy. Wspomaga także kształcenie kadr w dziedzinie ochrony środowiska, sprawując opiekę merytoryczną nad doktorantami i magistrantami oraz kilkunastoma stażami i praktykami zawodowymi. Prowadzi szkolenia w zakresie wdrażania projektów finansowanych ze środków unijnych. Współpracuje z szeregiem szkół w dziedzinie ochrony środowiska. Działa w organizacjach ekologicznych i branżowych (PKE, KIGO, KFDZOM, PSBFP).
W 2005 r. została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi za działania na rzecz ochrony środowiska, a rok później – Odznaką Honorową za Zasługi dla Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – przyznaną przez Ministra Środowiska. W wolnych chwilach czyta książki z dziedziny religioznawstwa i chętnie jeździ rowerem po wejherowskich lasach. Planuje dalsze inwestycje i poszerzanie zakresu działania spółki Eko Dolina.


Maria Spalińska
prezes Zarządu spółki Usługi
Komunalne „Wodnik”, Trzebnica


W branży komunalnej pracuje już 22 lata, w tym ponad 15 lat na stanowiskach kierowniczych. Funkcję prezesa Zarządu Spółki „Wodnik” w Trzebnicy pełni od 2002 r. Zakres działalności zarządzanej przez nią spółki jest bardzo szeroki – eksploatacja wodociągów i kanalizacji, oczyszczalnia ścieków, zarząd składowiskiem gminnym, gospodarka odpadami komunalnymi, utrzymanie czystości na terenie miasta i gminy Trzebnica, utrzymanie i nasadzanie terenów zieleni oraz zarząd cmentarzem komunalnym. Po przeprowadzonej w 2001 r. prywatyzacji, w której odgrywała wiodącą rolę, zostały stworzone warunki do stabilnego i prężnego rozwoju firmy. Pod jej kierownictwem realizowane są duże inwestycje wodociągowo-kanalizacyjne, m.in. modernizacja zakładów uzdatniania wody, budowa zbiorników na wodę pitną oraz odwierty nowych studni głębinowych. Batalię o czystość i racjonalną gospodarkę odpadami spółka rozpoczęła w 2001 r., tworząc na terenie miasta sieć punktów, w których do oddzielnych pojemników można było wrzucać tworzywa sztuczne, szkło i makulaturę. Od 2006 r. w gminie Trzebnica funkcjonuje zorganizowana przez nią kompleksowa segregacja odpadów. Pod jej nadzorem zrealizowano szereg inwestycji: w 2004 r. budowę sortowni odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki, a w 2005 r. budowę sortowni odpadów komunalnych zmieszanych. Zakupiono ponad 4000 pojemników na odpady komunalne, sprzęt specjalistyczny do ich wywozu, a także sprzęt do utrzymania czystości i terenów zieleni w mieście. Prowadzone przez nią inwestycje przyczyniły się do tego, iż gmina Trzebnica zajmuje obecnie czołowe miejsce w województwie dolnośląskim w zakresie odzysku i segregacji odpadów. Imponujący rozwój oraz rozmach prowadzonych inwestycji połączonych z intensywnie prowadzoną edukacją ekologiczną znalazł odbicie w licznych nagrodach i wyróżnieniach. Nieustannie zdobywa nowe doświadczenia i szuka dobrych wzorców.


Jerzy Starypan
prezes Zarządu spółki „Beskid”, Żywiec

Ukończył Politechnikę Krakowską na Wydziale Mechanicznym. Spółką „Beskid” kieruje od momentu jej powstania, tj. od 1994 r Był prekursorem selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Żywcu, a wprowadzone przez niego rozwiązania stały się modelowym systemem, stosowanym w wielu polskich miastach i nazwanym „żywieckim systemem workowym”. Jest orędownikiem wielokierunkowych działań z zakresu kształtowania świadomości ekologicznej mieszkańców, głównie tych najmłodszych, poprzez organizację m.in. warsztatów dla nauczycieli czy konkursów dla dzieci i młodzieży szkolnej. Uczestniczył w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach z zakresu gospodarki odpadami, na których prezentował osiągnięcia Żywiecczyzny, m.in. na konferencji w Wiedniu, na Międzynarodowym Forum „Miasto-Firma-Środowisko” w Barcelonie i na IV Międzynarodowej Konferencji Recyklingowej, organizowanej przez Komisję Unii Europejskiej w Brandenburgii. Otrzymał Nagrodę Indywidualną Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w kategorii „Systemy i programy”. W 1998 r. koordynował „Program Gospodarki Odpadami” dla 18 gmin Żywiecczyzny, za który WFOŚiGW w Katowicach przyznał mu nagrodę. W kwietniu 2006 r. zakończył realizację najpoważniejszego, jak do tej pory, projektu pod nazwą „Modernizacja działań systemowych związanych z odzyskiem i wtórnym zagospodarowaniem odpadów komunalnych oraz rozbudową składowiska odpadów komunalnych ujętych w programie gospodarki odpadami dla powiatu żywieckiego”, w ramach którego głównym zadaniem była budowa mechaniczno-ręcznej sortowni odpadów komunalnych z sitem oraz belownicą kanałową. Z licznych nagród i wyróżnień, jakie przyznano spółce „Beskid”, wymienić należy: nagrodę Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w II edycji Konkursu na zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenach wiejskich, wyróżnienie Unii Europejskiej dla miasta Żywca za wdrażanie przepisów unijnych w zakresie gospodarki odpadami, certyfikat w II edycji Konkursu „Przyjaźni Środowisku” i tytuł „Promotor Ekologii”. Spółka otrzymała także Puchar Recyklingu Banku Ochrony Środowiska w IV edycji Konkursu „Przeglądu Komunalnego” o Puchar Recyklingu. W kręgu zainteresowań pozazawodowych kandydata znajduje się fotografia i działalność społeczna.