Cykl ?Zrównoważone opakowanie?

Szkło jako materiał permanentny ma nieskończony potencjał recyklingu. Opakowania szklane obdarzone są zaufaniem konsumentów, a wręcz pewnym sentymentem. Przekonaniem konsumentów jest lepszy smak produktów z opakowań szklanych, co niewątpliwie ma pewne uzasadnienia.

Mimo swoich wad, jakimi są kruchość i ciężar, szklane opakowania wybierane są chętnie jako bardziej przyjazne dla zdrowia i środowiska od innych grup materiałowych, a także są kojarzone z segmentem premium. Mniej sentymentu mają już mieszkańcy do segregowania opakowań szklanych, stąd rynek recyklingu szkła jest wciąż nienasycony.

Na ogromną przewagę opakowań szklanych składają się jego barierowość, neutralność oraz wysokie pozycjonowanie w opiniach konsumenckich. Stąd opakowania te są referencyjne dla branż alkoholi wysokoprocentowych, piwa i wina, a także w branży farmaceutycznej.

Minimalizacja wagi

Zastosowanie zasad ecodesignu w przypadku opakowań szklanych będzie się odzwierciedlało w możliwości zmniejszenia jego wagi, co obniża ich ślad węglowy oraz negatywny wpływ na środowisko na etapie wydobycia surowców, produkcji i logistyki (osiąganie wskaźników oszczędności). Należy jednak pamiętać, jak podaje Europejska Federacja Producentów Opakowań Szklanych (FEVE), że w ciągu ostatnich 20 lat opakowania szklane już się zmniejszyły o 30%. Zmniejszanie wagi opakowań ma miejsce cały czas, jednak doch...