Od redaktora

Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej obejmuje swoim zakresem całościowe kształtowanie relacji pomiędzy człowiekiem jako osobą, a także różnymi społecznościami i środowiskiem przyrodniczym. Edukacja ekologiczna jest w tym dokumencie pojmowana bardzo szeroko, w sposób daleko wykraczający poza nauczanie w szkołach, a także poza tradycyjne, wąsko przyrodnicze, rozumienie przymiotnika „ekologiczny”. Takie podejście utrwala nieostre znaczenie pojęcia edukacja ekologiczna, które nabiera charakteru hasłowego, obejmując całokształt uwrażliwiania osób i społeczności na problematykę ochrony środowiska przyrodniczego oraz właściwe kształtowanie zachowań w odniesieniu do środowiska. Jest więc to zakres wyraźnie większy niż mógłby wynikać z jego dosłownego znaczenia.
W dodatku zwracamy szczególną uwagę na te aspekty edukacji ekologicznej, które mają znaczenie dla społeczności lokalnych. Tutaj bowiem najwyraźniej widoczna jest relacja pomiędzy poziomem wiedzy społeczeństwa, zachowaniami w środowisku i działaniami służącymi podnoszeniu jakości życia. Treści Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej odnoszą się do różnych podmiotów, w tym samorządu terytorialnego, którego działania istotnie wpływają na jakość życia mieszkańców. Zakres możliwych przedsięwzięć edukacyjnych określony jest przez aspekt finansowy, a zwłaszcza przez możliwość uzyskania zewnętrznego wsparcia. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako ważny in...